اخبار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب، برنامه‌ها و اهداف پيش‌بيني شده در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، همچنين چالش هايي كه در سند تحول توسعه كشور براي بخش امورآب، كشاورزي و محيط زيست پرداخته شده، تشريح شد.

*رفع چالش هاي پيش روي امورآب، كشاورزي و محيط زيست

چالش‌هايي كه در رابطه با امور آب، كشاورزي و محيط زيست در سند تحول توسعه كشور اعلام شده به شرح زير مي‌باشد:
الف- آب و محيط زيست:
۱- عدم تعادل بين منابع و مصارف آب و گسترش خشكسالي
۲- تخريب تنوع زيستي و ذخاير ژنتيكي و كاهش كمي و كيفي زيست مندان
۳- حكمراني چالشي بين حفاظت محيط زيست و توسعه صنعتي و عمراني
ب-كشاورزي و منابع طبيعي
۱- محدوديت منابع آب در دسترس براي كشاورزي
۲- فرسايش خاك و بحران ريزگردها
۳- هدررفت ظرفيت پايدار خاك و كوچك شدن و پراكندگي سطوح كشاورزي
۴- پايين بودن ميزان و روند سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي
بر اين اساس براي رفع چالش‌هاي مذكور كليد واژه‌هايي از سند تحول توسعه استخراج و متناظر با هريك از آن‌ها برنامه‌هايي ذيل بودجه بررسي و اقدامات لازم در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ درج گرديد. ذيلاً برنامه‌هاي پيش بيني شده، وضع موجود آن‌ها و هدف سال ۱۴۰۱ در بخش آب ،كشاورزي و محيط زيست آورده شده است.

حمايت هاي بخش آب در لايحه بودجه:
۱- اعتبارت پيش بيني شده در لايحه:
ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي- طرحهاي تملكي مندرج در پيوست شماره يك لايحه معادل ۱۲۶۶۹۰ ميليارد ريال
ـ اعتبار رديف هزينه‌اي خريد تضميني آب از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي معادل ۲۵۰۰۰ ميليارد ريال
۲- تبصره هاي لايحه
- بند (ج) تبصره (۸) لايحه بودجه موضوع تأمين هزينه‌هاي خريد و نصب كنتورهاي حجمي و هوشمند چاه‌هاي آب كشاورزي
- بند (و) تبصره (۸) لايحه بودجه موضوع ساماندهي رودخانه‌هاي كشور با استفاده از وصول درآمد از محل
- بند (هـ) تبصره (۸) لايحه بودجه موضوع تأمين اعتبار براي خسارت نكشت كشاورزان، اجراي برنامه‌هاي تعادل بخشي، آبخيزداري و اجراي طرح‌هاي افزايش بهره وري آب
- بند (ز) تبصره (۱۵) لايحه بودجه موضوع تأسيس شركت‌هاي صندوق پروژه با مشاركت كتقاضيان و سرمايه‌گذاران بخش غير دولتي

برنامه‌ها، وضع موجود و اهداف پيش‌بيني شده در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ براي بخش كشاورزي

حمايت هاي بخش كشاورزي در لايحه بودجه:
۱- اعتبارت پيش بيني شده براي بخش به ميزان ۳۱۶۹۱۳ ميليارد ريال:
ـ اعتبارات هزينه اي معادل ۳۲۳۹۱ ميليارد ريال وفق جدول ۷ ماده واحده لايحه
ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي- طرحهاي تملكي مندرج در پيوست شماره يك لايحه معادل ۷۸۳۸۲ ميليارد ريال
ـ اعتبارات رديف‌هاي متفرقه- مندرج در جدول ۷-۱ و ۹ لايحه معادل ۳۳۸۳۷ ميليارد ريال
ـ اعتبار درآمدهاي اختصاصي معادل ۴۷۱۲۹ ميليارد ريال
ـ منابع شركت‌هاي دولتي تابعه معادل ۲۹۷۴۴ ميليارد ريال
ـ اعتبارات استاني مرتبط با بخش (فصل كشاورزي و منابع طبيعي) معادل ۹۵۴۳۰ ميليارد ريال (شامل حدود ۶۵۰۰۰ ميليارد ريال اعتبار هزينه اي و ۳۰۴۳۰ ميليارد ريال اعتبار تملكي)
۲- تبصره هاي لايحه معادل ۳۵۴۶۹۳ ميليارد ريال:
ـ جزء (۴) بند «ز» تبصره (۱) معادل ۴۵۰۰ ميليارد ريال ( ۳ درصد از مبلغ ۱۵۰۰۰۰ ميليارد ريال)
ـ بند «الف» تبصره (۶) معادل ۱۹۳ ميليارد ريال به منظور آبرساني عشايري
ـ تكليف اجرايي بند «الف» تبصره (۸) معادل ۳۶۶۹۳ ميليارد ريال اعتبارات طرحهاي برنامه توسعه زيرساختهاي آب و خاك كشاورزي (وفق طرحهاي پيوست يك)
ـ بند الحاقي تبصره (۸) معادل ۲۰۰۰۰۰ ميليارد ريال موضوع ايجاد صندوق رشد و پيشرفت ايران
ـ جزء (۲) تبصره (۱۳) معادل ۷۰۰۰۰ ميليارد ريال به منظور بيمه كشاورزي
ـ تبصره (۱۸) معادل ۸۰۰۰۰ ميليارد ريال براي جهش توليد
۳- از محل صندوق توسعه ملي وفق بند «الف» ماده (۵۲) قانون الحاق-۲ ، معادل ۴۰۰۰۰ ميليارد ريال

 

حمايت هاي بخش محيط زيست در لايحه بودجه:
۱- اعتبارت پيش بيني شده به ميزان ۳۰۱۹۶ ميليارد ريال:
ـ اعتبارات هزينه اي معادل ۱۵۰۶۴ ميليارد ريال وفق جدول ۷ ماده واحده لايحه
ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي- طرحهاي تملكي مندرج در پيوست شماره يك لايحه معادل ۷۴۷۹ ميليارد ريال
ـ اعتبارات رديف‌هاي متفرقه- مندرج در جدول ۷-۱ و ۹ لايحه معادل ۸۱۶۳ ميليارد ريال
ـ اعتبار درآمدهاي اختصاصي معادل ۸۰ ميليارد ريال
۲- تبصره ها معادل ۲۰۰۰۰ ميليارد ريال:
ـ بند «و» تبصره ۶ (موضوع ايجاد تاسيسات منطقه اي بازفت پسماندها از طريق وزارت كشور معادل ۱۰۰۰۰ ميليارد ريال
-بند الحاقي تبصره ۶ (موضوع ۲۰ درصد عوارض آلايندگي) معادل ۱۰۰۰۰ ميليارد ريال

*تمهيدات لازم براي مشكل آب در كشور
تأمين هزينه‌هاي خريد و نصب كنتورهاي حجمي و هوشمند چاه‌هاي آب كشاورزي با استفاده از راهكار پيش بيني شده در بند (ج) تبصره (۸) لايحه بودجه
o ساماندهي رودخانه‌هاي كشور با استفاده از وصول درآمد از محل بند (و) تبصره (۸) لايحه بودجه
o تأمين اعتبار براي خسارت نكشت كشاورزان، اجراي برنامه‌هاي تعادل بخشي، آبخيزداري و اجراي طرح‌هاي افزايش بهره وري آب با پيش بيني بند (هـ) تبصره (۸) لايحه بودجه
o پيش بيني اعتبار به ميزان ۲۵۰۰۰ ميليارد ريال به منظور خريد تضميني آب از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي
o پيش بيني اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي بخش آب به ميزان ۱۲۶۶۹۰ ميليارد ريال
o توسعه روش‌هاي نوين آبياري؛ با اجراي روش هاي نوين آبياري به طور متوسط در هر هكتار شاهد كاهش مصرف آب به ميزان ۴۴۰۰ متر مكعب و كاهش ۳۰ درصدي در مصرف كود و سموم كشاورزي خواهيم بود.
o تكميل شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي: با احداث شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي شاهد كاهش مصرف آب به ميزان ۱۰۰۰ متر مكعب در هر هكتار خواهيم بود.
o قنوات به عنوان سازهاي تاريخي مصرف آب در بخش كشاورزي بدليل عدم فشار مضاعف بر منابع آب هاي زيرزميني در لايحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه ويژه قرار گرفت.
o به تجهيز و نوسازي اراضي كشاورزي با هدف افزايش راندمان آبياري (به ميزان متوسط ۱۰۰۰ متر مكعب در هكتار) و امكان يكجا كشتي و تجميع اراضي، توجه شده است.
شايان ذكر است در لايحه بودجه سال جاري موضوع اجراي الگوي كشت نيز به طور ويژه با ايجاد تبصره جديد مورد تاكيد قرار گرفته است كه در صورت تحقق آن شاهد كاهش مصرف آب، انرژي و نهاده ها در بخش كشاورزي خواهيم بود.

*محيط زيست و ضرورت توجه به آن درلايحه بودجه
با نگاهي اجمالي به قانون برنامه ششم، تعيين محور‌هاي خاص و راهبردي نظير آب و محيط زيست و تاكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي را مي‌توان از نقاط قوت و سيستمي به اين برنامه در حوزه محيط زيست قلمداد كرد.
محورهاي اصلي اين قانون، كاهش انتشار آلاينده‌هاي زيست محيطي، جلوگيري از تخريب و آلودگي محيط زيست و منابع طبيعي و احياء آنها، حفاظت و احياء تنوع زيستي كشور و حكمراني مطلوب محيط زيستي را ديكته مي‌نمايد، بعلاوه بر اساس تطبيق وظايف اين قانون با قانون برنامه پنجم، تكاليف محول شده به سازمان حفاظت محيط زيست از منظر بخشي و فرابخشي رشد ۵۰ درصدي داشته است. قانون بودجه سنواتي به عنوان مهمترين ابزار تحقق برنامه قلمداد گردد.
اهميت و جايگاه پرداختن به بودجه بخش محيط زيست از چند جنبه اساسي مي‌تواند مورد بررسي قرارگيرد.
۱- محيط زيستي: آلودگي شديد هواي كلانشهرها، لايه سهمگين گرد و غبار برآسمان كشور، انباشت آلودگي‌هاي نفتي و سموم كشاورزي در سواحل دريا و رودخانه‌ها، تداوم تخريب و ويراني تالابهاي ايران، وضعيت بغرنج حيات وحش، تخريب جنگل‌هاي حفاظت شده به همراه هزاران مشكل زيست محيطي ديگر، مسائل حوزه محيط زيست را افزايش داده و نگرش‌ها و عوامل متعدد اجرايي تاثير گذار در اين معقوله نتوانسته است اين مسائل را تعديل و سامان ببخشد. بنابراين مي‌توان گفت محيط زيست به واسطه كنش و واكنش‌هاي آن با ساير بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، حوزه‌اي بسيار فراگير محسوب مي‌شود.
۲- اقتصادي: تامين كننده نهاده‌هاي توليد و عامل اثرگذار بر رشد اقتصادي است.
۳- اجتماعي: محيط زيست سالم، بستري شاداب و جامعه‌اي سالم مهيا مي كند.
۴- فرهنگي: در برگيرنده ويژگي‌هاي طبيعي و اقليمي است كه آداب و سنن ملي و هويت ميهني و تاريخي هركشور در انطباق با آن تكوين و تكامل مي‌يابد.
بنابراين مي‌توان گفت پيش شرط قرارگرفتن هر جامعه‌اي در مدار توسعه پايدار، حفظ پايداري كاركردهاي محيط زيست است.
اگر قانون بودجه سنواتي را به عنوان مهمترين ابزار تحقق برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور قلمداد كنيم، با توجه به لزوم دستيابي به اهداف برنامه ششم در سال پاياني، رويكردهاي اصلي بودجه‌ريزي، نظر به اهميت و تعيين محور‌هاي خاص و راهبردي نظير آب و محيط زيست و تاكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي در برنامه ششم توسعه، «جلوگيري از تخريب و آلودگي محيط زيست و منابع طبيعي و احياء آنها همچنين حكمراني مطلوب محيط زيستي» خواهد بود.
رويكردها در تدوين لايحه سال ۱۴۰۱ به گونه‌اي بوده است كه گامي مهم در پايداري زيست بوم كشور و تحقق اهداف بالا داشته باشد.
از جمله اين رويكردهاي عبارتند از:
• تقويت اعتبارات مربوط به حفاظت و احياي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي در معرض خطر كشور
• تقويت جدي اعتبارات مربوط به حفاظت، پايش و احياي مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست
• ارتقاي سطح حفاظت محيط زيست از طريق كمك به تجهيز پاسگاه‌هاي حفاظتي، هوشمندسازي مناطق تحت مديريت و تامين تجهيزات مورد نياز محيط‌بانان و يگان حفاظت محيط زيست.
• توجه به مباحث مربوط به آلودگي هوا و پايش آن
• تقويت اعتبارات مربوط به ارزشگذاري اقتصادي منابع محيط زيستي
• افزايش اعتبارات مربوط به تامين تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز
• تقويت اعتبارات مربوط به حوزه آموزش و پيام رساني زيست محيطي
• توجه جدي به حوزه جمع آوري آمار و اطلاعات زيست محيطي

*افزايش راندمان در هكتار در بخش كشاورزي

به منظور افزايش راندمان در هكتار يا همان افزايش بهره وري در بخش كشاورزي يكي از مهمترين اقدامات اجراي الگوي كشت بهينه است. در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان گام نخست موضوع اجرايي نمودن الگوي كشت براي اولين بار در قالب تبصره جديد يشنهادي مورد تاكيد قرار گرفته است كه در صورت تحقق اين موضوع ، علاوه بر صرفه جويي در منابع آب شاهد بهره برداري بهينه از ساير منابع از قيبل خاك، انرژي و نهاده هاي كشاورزي خواهيم بود.
از مهمترين چالش هاي بخش كشاورزي ايران كه ساليان متمادي منجر به مشكلات متعددي از قبيل ناپايداري بهره برداري از منابع پايه (آب و خاك) و انرژي (سوخت و برق) و از سويي ديگر كمبود توليدات بعضي از محصولات كشاورزي همزمان با توليد مازاد تعدادي ديگر از محصولات كشاورزي در كشور شده است، عدم تدوين و اجراي برنامه الگوي كشت بوده است.
الگوي كشت را مي توان ”تعيين هدفمند نوع محصول، پهنه جغرافيايي توليد و مقدار آن در بازه زماني مشخص“ دانست. به عبارتي، كشت محصولات در يك منطقه بايد با توجه به منابع موجود، قيمت محصولات، هزينه هاي توليد، عملكرد محصول، رعايت ملاحظات محيط زيستي، نياز كشور و سياست هاي درست انجام شود و تصميم گيري در انتخاب گياهان زراعي يا باغي مناطق مختلف براساس زير ساخت هاي موجود، مسائل اجتماعي، اقتصادي و سطح تكنولوژي با حفظ منابع پايه توليد در جهت تامين نيازهاي اساسي كشور باشد.
موضوع تدوين و اجراي الگوي كشت در بند (ر) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه مورد تاكيد قرار گرفته و در آن دولت موظف شده است تا پايان سال اول اجراي قانون برنامه طرح الگوي كشت را براي تمامي نقاط كشور تعريف نموده و در طي سالهاي اجراي اين قانون به مورد اجراء گذارد. همچنين به استناد بند (ت) ماده مزبور طراحي و اجراي الگوي كشت با تأكيد بر محصولات راهبردي و ارتقاي بهره‌وري آب در چهارچوب سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و تأمين منابع و الزامات مورد نياز در قالب بودجه سالانه و اعمال حمايت و مشوق‌هاي مناسب فقط در چهارچوب الگوي كشت تاكيد شده است.
با توجه به تدوين برنامه الگوي كشت توسط وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري (با رعايت پتانسيل منابع خاك، محدوديت هاي اقليمي و رعايت ميزان آب قابل برنامه ريزي مورد تاييد وزارت نيرو)، عملياتي نمودن الگوي كشت در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ مورد تاكيد قرار گرفت تا كليه حمايت ها و مشوق هاي اعطايي اعم از يارانه هاي نهاده ها، كمك هاي فني و اعتباري، تسهيلات بانكي، بيمه محصولات كشاورزي، خريد تضميني و توافقي و ... صرفا شامل متقاضيان رعايت كننده الگوي كشت ابلاغي وزارت جهاد كشاورزي شود.
شايان ذكر است هرساله به طور متوسط ۱۳۲۳ ميليارد تومان بابت بيمه محصولات كشاورزي هزينه مي گردد كه در صورت جهت دهي اين اعتبارات به متقاضيان رعايت كننده الگوي كشت، علاوه بر رفع معضل كمبود تعدادي از محصولات همزمان با توليد مازاد تعدادي ديگر از محصولات كشاورزي، مديريت پايدار و بهينه از منابع آب و خاك و انرژي در بخش كشاورزي به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت. لذا تبصره ذيل در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ مورد تاييد قرار گرفت.
در اجراي بند «ر» ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد كشاورزي موظف است تا پايان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ابلاغ الگوي كشت اقدام نمايد. ارائه هرگونه خدمات، مشوق‌ها و حمايت‌هاي دولتي از قبيل كمك‌هاي فني‌ و اعتباري، تسهيلات، يارانه نهاده‌ها، بيمه و همچنين خريد تضميني و حمايتي و ... به بهره برداراني كه الگوي كشت ابلاغي را رعايت نمي‌نمايند، ممنوع است.

۵ ـ ايجاد منابع پايدار در بخش كشاورزي: با توجه به ماهيت بخش كشاورزي و تمركز توليد در بخش خصوصي براي پايدارسازي منابع در اين بخش پيشنهادي متصور نيست.
۶ ـ رشد اقتصادي مناسب در بخش كشاورزي:
در اين زمينه با توجه به الزامات آمايش سرزمين و منابع طبيعي موجود، رشد اقتصادي هر استان در بخش كشاورزي با نظر استانها و وزارت جهاد كشاورزي براي سال ۱۴۰۱ تعيين شده است كه مطابق جدول زير مي باشد.

- سياستهاي حمايتي در بخش كشاورزي:
سياستهاي يارانه‌ اي، صادرات و واردات و كلاً بخش بازرگاني توليدات كشاورزي در بخش‌هاي ديگر سازمان بررسي مي‌شود و امور آب، كشاورزي و محيط زيست در اين موضوعات اطلاعات دقيقي ندارد ولي در خصوص سياست¬هاي حمايتي در توليد بخش كشاورزي از جمله مكانيزاسيون، اين مهم از محل منابع عمومي در قالب طرح تملك دارايي‌هاي سرمايه¬اي ملي با عنوان « كمكهاي فني و اعتباري براي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي‏- ۱۳۰۶۰۰۷۰۰۱»، قابل انجام است. در سال جاري اعتبار ابلاغي اين طرح ۶/۱۶۴ ميليارد ريال است كه تاكنون ۶۰ درصد تخصيص يافته است. همچنين از محل خط اعتباري مكانيزاسيون، بانك عامل (كشاورزي) اقدام به ارائه تسهيلات جهت حمايت و نوسازي و جايگزيني ماشين آلات و ادوات كشاورزي مي نمايد.

 

انتهای پیام/

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از ایلنا، علی اکبر محرابیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح آبرسانی شهید سلیمانی ستاد بازسازی توسعه عتبات عالیات با آبفای کشور در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 25 درصد روستاهای کشور از آب شرب بهداشتی محروم هستند حتی در برخی نقاط شبکه احداث شده اما همچنان از آب سالم محروم هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در کوتاه  مدت روستاها به آب شرب دسترسی پیدا کرده و میزان برخورداری را از 75 درصد به بیش از 90 درصد برسانیم.

وی افزود: ما در نظر داریم که 10 هزار روستایی را که فاقد شبکه آب سالم و پایدار هستند در چارچوب اقدام ملی و مردمی آبرسانی کنیم و بر این اساس مرکزی به نام جهاد آبرسانی زیر نظر شورای جهاد آ‌برسانی به وجودآوردیم. با راهبری این شورا در این اولین گام بین 31 آبفای کشور و قرارگاه امام حسن قراردادی برای اجرای پروژه آبرسانی به 7100 روستا منعقد شد. 

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که این تعداد روستا (7100) طی مدت سه سال از آب شرب مطمئن برخوردار شوند. 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون آبرسانی به این روستاها به صورت سیار بود و حتی ممکن بود که به روستاهای دورتر آبی نرسد و یا با تأخیر به آب دسترسی پیدا کنند که مردم را نیز گلایه‌مند کرده بود. 

 محرابیان با بیان اینکه عتبات عالیات کار آبرسانی به روستاها را بر عهده گرفته است ابزار امیدواری کرد که در گام بعدی شاهد با شیم طرح‌ها به گونه‌ای اجرا شوند که روستاها از شرایط خوبی برخوردار باشند. 

وی گفت: نکته مهم اینکه عتبات از کمک‌های مردمی ارتزاق می‌کند ما نیز در جهاد آبرسانی در نظر داریم از ظرفیت مردم و خیرین نسبت به آبرسانی اقدام کنیم و پروژه‌هایی هم در این راستا تعریف شده است. 

وزیر نیرو با اشاره به تفاهم امروز گفت: خیرین با مدیریت عتبات کار آبرسانی را به ثمر خواهند رساند و امیدواریم که این اقدام الگویی برای تامین آب شرب محرومین کشور باشد.

تبدیل شبکه آبرسانی سقایی به ایستگاه ثابت در برخی روستاهای کشور

به گزارش خبرنگار ایلنا مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این مراسم گفت: به دنبال امضای تفاهم‌نامه میان ستاد بازسازی عتبات عالیات و‌ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شبکه آبرسانی در برخی از روستاها از حالت سقایی خارج شده و به ایستگاه ثابت تبدیل می‌شود.

حمیدرضا جانباز گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات نگاه ویژه‌ای به موضوع آب دارد که همین نگاه، ایده شکل‌گیری این تفاهم‌نامه بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزیر نیرو هم تاکید بسیاری بر موضوع ساماندهی شبکه آبرسانی در روستاها داشت تا در روستاهایی که شبکه آبرسانی نداریم و مردم مشکلاتی دارند، آبرسانی از حالت سقایی که سبب انتظار مردم برای رسیدن تانکرهای آب شده بود، خارج شده و به ایستگاه ثابت آب شرب تبدیل شود که نتیجه آن منجر به امضای این تفاهم‌نامه شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این اتفاق شروع بسیار خوبی در آستانه بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات از محل کمک‌های مردمی اقدام به خرید و نصب مخازن ثابت و تعدادی کانتر سیار کرد و از سوی دیگر ما در مجموعه وزارت نیرو هم آب بخشی از این روستاها را تامین می‌کنیم.

مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات در طرح آبرسانی به روستاهای محروم

در ادامه وزیر اسبق نیرو و عضو شورای جهاد آبرسانی نیز گفت: ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات، با رقمی معادل ۹۰ میلیارد تومان قرار است طرح آبرسانی به روستاهایی که با تانکر سیار آبرسانی‌می‌شوند را بر عهده گیرد.

مجید نامجو  اظهار داشت: ستاد عتبات عالیات تاکنون همکاری‌های جهادی بسیاری انجام داده است که از جمله آن می‌توان به ماموریت اربعین و اسکان زائران اشاره کرد؛ از همین رو ما در مواردی که بتوانیم خدمات دیگری هم به مردم ارائه کنیم به صورت جهادی اعلام آمادگی کردیم. 

او افزود: سال گذشته در پویش مهر حاج قاسم را با بودجه ۴۰ میلیارد تومان موکب‌هایی در سراسر ایران انجام دادیم و همچنین از محل کمک‌های مومنانه اقداماتی در راستای بازسازی منازل و همچنین طرح‌های آبرسانی کوچک ارائه کردیم و این تجربه اندوخته‌‌ای بود که ما داشتیم.

نامجو بیان کرد: با هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورتصمیم گرفتیم ما هم در طرح آبرسانی به روستاها کمک کنیم، جمع‌بندی چنین تصمیمی این شد که در طرح تفاهم با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) طرح آبرسانی به روستاهایی که با تانکر سیارآبرسانی می‌شوند را ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات به عهده گیرد.

وزیر نیروی اسبق گفت: در گفت‌گوهای انجام شده با شرکت مهندسی آب و‌فاضلاب کشور، طرح آماده شد و قرار است با کمک ۲۵۰۰ موکب در سراسر کشور این روستاها را تا سالگرد بعدی شهادت سردار سلیمانی آبرسانی کنیم. جمع‌بندی بودجه مورد استفاده هم درحدود ۹۰ میلیارد تومان است که از مواکب جمع‌آوری شده و در سراسر کشور هزینه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، تفاهم‌نامه همکاری‌ بین شرکت آب و فاضلاب کشور و ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات در راستای بهبود آبرسانی به 8000 روستای مناطق محروم کشور، با حضور وزیر نیرو در قالب پویش آبرسانی "باران مهر" به امضا رسید.

 در قالب این طرح که با عنوان طرح آبرسانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در حضور "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو، به امضای حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جلال مآب رئیس ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات رسید، با بسیج امکانات و ‌‌توانمندی موکب‌های سراسر کشور، همچنین خیرین، سازمان‌ها و نهادهای همسو و مسئول در کشور، مستقرکردن مخازن ثابت در روستاهای هدف و تهیه خودروهای سیار آبرسانی، این امکان فراهم خواهد شد تا از طریق پُرشدن مخازن ثابت توسط خودروهای آبرسانی سیار، مردم روستاها در تمام شبانه‌روز امکان برداشت آب را از تانکرهای ثابت داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در سال نخست اجرای این طرح که از دی ماه 1400 شروع و تا دی ماه 1401 به پایان می‌رسد، 10 درصد روستاها تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و بر اساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال اول برای مابقی روستاها در سال‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

این گزارش حاکی است، این طرح برای نخستین بار به ابتکار شهید قاسیم سلیمانی در زلزله سال 1397 کرمان اجرا شد که در آن با توجه به فراخوان سردار سلیمانی، بعد از اتمام مراسم اربعین، همه موکب‌ها به کمک زلزله زدگان این استان رفته و تمام امکانات سرمایه‌ای اربعین را با کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده گسیل دادند.

همچنین این کمک‌ها در اوایل سال 1398 به سوی استان‌های سیل‌زده سرازیر و با توزیع کمک‌های معیشتی، طبخ و توزیع غذای گرم و کمک‌هایی نظیر پوشاک و وسایل خانگی در آن مناطق اقدام شد، به همین دلیل این طرح به نام طرح آبرسانی "شهید حاج قاسم سلیمانی" نیز نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از ایلنا، هوشنگ ملایی،  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث منابع و مصارف حوضه‌آبریز زاینده‌رود در دستور کار ما قرار دارد؛ مطالعات جامعی با محوریت تأمین آب شرب در حال انجام داریم.

وی افزود: این مطالعات که تکمیل شود، می‌توانیم برنامه جامع‌تری برای منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشیم.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود در خصوص زمان تکمیل مطالعات جامع منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این مطالعات تازه آغاز شده و برآورد ما این است که یک‌سال به‌طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: تخصیص آبی که در حوضه‌ آبریز زاینده‌رود تعریف شده، بر اساس شرایط نرمال آبی بوده و در شرایطی که خشکسالی داریم و ممکن است در زمان‌هایی بارش کمتر از نرمال باشد، نمی‌توان تخصیص‌هایی که بر اساس شرایط نرمال تعریف شده را به طور کامل صورت داد.

ملائی تصریح کرد: منابع آبی حوضه‌آبریز زاینده‌رود صرفا سد زاینده‌رود نیست، بلکه حوضه زاینده‌رود حدود 40 هزار کیلومتر مربع است که درواقع حوضه آبریز گاوخونی است؛ بخش کوچکی از آن سد زاینده‌رود است و بقیه حوضه آبریز در پایین‌دست آن قرار دارد؛ وقتی در خصوص منابع و مصارف حوضه صحبت می‌کنیم، در زمینه تمام منابع و مصارف این حوضه‌آبریز 40 هزار کیلومتر مربعی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: در مجموع 244 میلیمتر متوسط بارش در حوضه‌آبریز زاینده‌رود است، میزان بارش‌های این حوضه آبریز در سال‌های اخیر به کمتر از 100 میلیمتر کاهش پیدا کرده است و این کاهش باعث می‌شود در بخش منابع آب سطحی و همچنین منابع آب تجدیدپذیر که منابع زیرزمینی هستند، دچار مشکل شویم.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه باید قبول کنیم دوره خشکی را در حوضه‌آبریز زاینده‌رود داشته‌ایم، گفت: یکی از رویکردهایی که در بازتخصیص آب داریم این است که بتوانیم از آبهای نامتعارف که پساب هست استفاده کنیم و یا در بخش صنعت بتوانیم بازچرخانی آب را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌هایی در انتقال آب از دریا ایجاد شده که می‌تواند با تخصیص‌هایی که در گذشته داده شده، جایگزین شود که این تخصیص‌ها می‌تواند برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و یا اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی استفاده شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه آغاز مطالعات جامع در حوضه منابع و مصارف زاینده‌رود به معنای این نیست که قبلا کاری در این حوضه صورت نگرفته، گفت: ما قبلا کارهای مطالعاتی در سطح استان‌ها، مثل استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام داده‌ایم و قدم آخر این است که این مطالعات استانی، تبدیل به مطالعات جامع شوند و در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از ایلنا، محمدعلی فرحناکیان در گفت‌وگو با این رسانه، در مورد حقابه ایران از آب‌های مشترک با افغانستان اظهار داشت: تعهدات آبی دو کشور بر اساس معاهده بین دو دولت در سال 1351 است، دولت جدید مستقر نیز قبول کرده که طبق معاهده به تعهدات عمل کند، بر اساس آن معاهده این طور نیست که اگر سالی کم‌آبی و یا خشکسالی شد ما اصلا حقابه نداشته باشیم. 

وی افزود: میزان حقابه ما بر اساس فرمولی که برای سال‌های کم‌آبی و پرآبی وجود دارد، مشخص می‌شود، افغانستان اصل کار را پذیرفته اما دولت جدید این کشور فرصت بررسی خواسته است.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق تصریح کرد: اولین گام آتی ما هم تشکیل کمیساران آب ایران و افغانستان است که توافق شده بزودی در شهر زابل ایران و یا زرنج افغانستان تشکیل شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیساریا هرچه زودتر بحث دریافت حقابه کشور بخصوص مردم سیستان و بلوچستان حل شود.

فرحناکیان درباره واردات آب از کشورهای آسیای میانه نیز گفت: این کار دو قسمت دارد یکی بحث مدیریتی و حاکمیتی است که باید بین 4 کشور هم‌مسیر توافق کلی صورت گیرد دوم مباحث تخصصی است که در این رابطه مطالعاتی قبلا انجام شده و باید بروزرسانی شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توافق و ارداه سیاسی کلی رهبران رایزنی لازم صورت می‌گیرد و از ظرفیت نشست‌هایی مثل سران سازمان همکاری اقتصادی اکو استفاده می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق در ادامه درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق نیز بیان داشت: صادرات برق به این کشور در وضعیت مناسبی است، ما در کنار عراق هستیم تا نیاز انرژی این کشور را برطرف کنیم. 

وی تاکید کرد: خوشبختانه امسال علیرغم اینکه در فصل تابستان نتوانستیم به آن میزان که در نظر داشتیم صادرات داشته باشیم و نیاز برق این کشور را برطرف کنیم اما در فصل پاییز بر خلاف سال‌های قبل که صادرات عمده‌ای به این کشور نداشتیم، میزان صادرات افزایش یافته است.

فرحناکیان گفت: برخی مباحث قراردادی هم بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم طی سفر چند روز آتی هیات برق ایرانی به این کشور هرچه زودتر به تفاهم برسیم. 

وی یاداور شد: عمده بدهی‌های صادرات برق عراق پرداخت شده و ما در حال حاضر طلب زیادی از این کشور نداریم.

 

انتهای پیام/

Search