اخبار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل ازایلنا، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورای عالی در خصوص ساماندهی حوضه‌های آبریز سدهای استان‌های تهران و البرز را به استاندار و رئیس‌شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرد.

متن مصوبه شورای عالی شهرسازی به این شرح است:

در اجرای ابلاغیه مورخ ۱۳۹۴/۵/۶ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران و تکلیف محوله به وزارت راه و شهرسازی (با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بند ۱۳ ابلاغیه مذکور مبنی بر تهیه طرح ساماندهی مناطق واقع در حوضه‌های آبریز با تأکید بر ساماندهی نقاط تفرجگاهی، تدوین راهکارهای اجرایی، ضوابط ویژه ساخت و ساز و کنترلی به تفکیک کاربری‌ها، و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری و سپس ابلاغ به استانداری‌های تهران و البرز برای اجرا، بررسی طرح تهیه شده توسط معاونت شهرسازی و معماری ایران با عنوان "طرح ساماندهی فضایی عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران (با رویکرد حفاظت از آب و گردشگری پایدار) "در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت.

شورای عالی شهرسازی و معماری پیرو بررسی و تصویب طرح در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای طالقان و امیرکبیر در استان البرز (در جلسات مورخ ۱۰/۰۱/ ۱۳۹۹ و ۱۳۹۹/۱۲/۱۱)، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ خود پس از استماع نتایج بررسی طرح در محدوده حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار در استان تهران و همچنین تأیید گزارش کمیته فنی شماره ۵، احکام و اسناد طرح برای حوضه‌های آبریز سه سد مذکور را با رعایت محوریت «مقابله با آلودگی و حفاظت از آب» (موضوع مورد تأکید در ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) و با توجه ویژه به ملاحظات زیر مورد بررسی و تصویب قرار داد:

۱ تأمین امنیت آب شرب پایتخت

۲ توسعه گردشگری و تفرج پایدار و دوستدار طبیعت (موضوع مورد تأکید در بند ۱۳ ابلاغیه شورای امنیت ملی) و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در حوضه‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق مورد مطالعه

۳ سطح ملی طرح و ضرورت رویکرد انقباضی در ساخت و سازها و رشد کالبدی حوضه‌های آبریز

۴ ضرورت حفاظت محیط زیست به ویژه از منظر آلایندگی آب و مؤلفه‌های آن از جمله پسماندها و پساب‌ها با توجه به کاهش شدید برد اکولوژیک در حوضه‌های آبریز

۵ لزوم ارتقا معیشت و کیفیت زندگی جامعه محلی

۶ واقع‌نگری در شناسایی تقاضاها، نیازها، و اولویت‌های توسعه در سطح ملی و محلی

۷ اهمیت مدیریت اجرایی طرح

۸ ضرورت یکپارچگی، شفافیت و صراحت احکام و ضوابط پیشنهادی طرح

۹ تجانس سیاست‌ها، ضوابط و طرح پیشنهادی با شدت تهدید آلودگی آب در هر یک از سه حوضه آبریز مذکور

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران علاوه بر تاکید لزوم تعمیم و رعایت کلیات و اصول مذکور در مصوبات مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۱ و ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ خود در خصوص دو سد امیرکبیر و سد طالقان واقع در استان البرز به حوضه‌های آبریز سه سد یادشده در استان تهران به شرح موارد ۹ گانه زیر:

۱ . به منظور افزایش ضمانت اجرایی طرح (به منزله چالش اصلی در تحقق طرح و مصوبه شورای عالی امنیت ملی) مقرر شد "نظام مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز به صورت فرابخشی" زیر نظر هیئت دولت با رعایت موارد زیر طراحی و مستقر شود. ساختار مدیریتی مذکور ظرف مدت حداکثر سه ماه به پیشنهاد مشاور طرح به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده و برای اخذ مصوبه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد:

۱۱ اجتناب از ساختارسازی و ایجاد سازمان جدید و تحمیل بار مالی؛

۱۲ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود و رفع همپوشانی‌ها و تعارض قوانین مربوط؛

۱ ۳ مشارکت حداکثری ذی نفعان و مدیریت تعارض منافع و مسئولیت‌ها در ۳ بخش دولتی، خصوصی و جامعه محلی؛

۱۴ اطمینان از انطباق عملکرد دستگاه‌های مسئول بررسی، تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با طرح مصوب حوضه آبریز در صدور مجوزهای ساخت و ساز و نظارت بر رعایت آنها.

۲ . با توجه به ابعاد سیاسی و امنیتی مدیریت تأمین آب شرب پایتخت در مقیاس ملی، به منظور ارتقا تحقق‌پذیری احکام طرح و التزام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی به رعایت آن‌ها، آن بخش از احکام طرح که فراتر از مسئولیت شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و نیازمند اخذ مصوبه از مراجع فرادستی است توسط مشاور احصاء و ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه طرح جهت طی مراحل بررسی و تصویب نهایی در هیئت دولت در اختیار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری قرار خواهد گرفت.

۳ . نظر به تعدد طرح‌های تهیه شده در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران از جمله سه سد لتیان، ماملو و لار (اعم از طرح‌های توسعه و عمران منطقه‌ای و محلی و طرح‌های موضوعی دستگاه‌های اجرایی مانند طرح‌های گردشگری)؛ شورای عالی ضمن تأکید بر جایگاه فرادستی "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران" (به تأسی از ابلاغیه دبیرخانه شورای امنیت ملی) لازم می‌داند در مواردی که احکام طرح‌های یادشده با طرح نامبرده در تعارض قرار می‌گیرند، اسناد و ضوابط این طرح ملاک عمل قرار گیرد.

۴. نظر به اینکه بازنگری در طرح مجموعه شهری تهران (شامل استان‌های تهران و البرز) توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام است، این معاونت نسبت به تمهیدات تکمیلی مرتبط با احکام طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز در طرح مجموعه شهری تهران (از جمله در بخش شبکه ارتباطی و زیرساخت‌ها) اقدام و پیش بینی‌های لازم را اتخاذ خواهد نمود.

۵ . لازم است ممنوعیت توسعه گردشگری متمرکز و متقابلاً توسعه گردشگری طبیعی و تفرجی گسترده در اسناد طرح تصریح و تاکید گردد. در این ارتباط، ضرورت و پیشنهادهای احداث مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت محترم دولت، در چارچوب راهبردها و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" و با رعایت اصل ممنوعیت بارگذاری جمعیتی، سکونتی و فعالیتی فراتر از توان اکولوژیک منطقه و ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز مسکونی در آنها، توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت طی فرایند قانونی بررسی و تصویب، به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام خواهد شد.

۶. احداث هرگونه مجتمع مسکونی و ساخت‌وساز مسکونی و ویلایی خارج از نقاط شهری و روستایی، به هر شکلی مانند تعاونی‌های مسکن و ویلاسازی به دلیل مغایرت با اساس طرح صراحتاً ممنوع است. بارگذاری مسکونی در داخل نقاط شهری و روستایی نیز صرفاً در حد رفع نیاز ناشی از رشد طبیعی و متعارف جمعیتی و در چارچوب طرح مصوب این سکونتگاه‌ها مجاز خواهد بود.

۷. طرح‌های جامع و هادی مصوب شهرها و روستاهای واقع در محدوده حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار در صورت عدم مغایرت با راهبردهای "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" کماکان ملاک عمل خواهند بود. در صورت مغایرت، اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی (در مورد شهرها) و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (در مورد روستاها) ضروری است. طرح جامع شهری جدید با رعایت راهبردهای"طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و طرح‌های هادی روستایی جدید توسط شورای برنامه‌ریزی توسعه استان به تصویب خواهند رسید. در این ارتباط لازم است اسناد راهنما شامل اصول و الزامات برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهر و روستاهای واقع در حوضه‌های آبریز سدهای مذکور در "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" تهیه و ارائه شود.

۸. شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به اهمیت ملاحظات پدافند غیرعامل، بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی آب و تعداد شاخص‌های مورد سنجش در ایستگاه‌های مذکور در منطقه، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، به عنوان یکی از احکام طرح تاکید می‌کند.

۹. نظر به اینکه کمبود منابع اعتباری برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب در منطقه یکی از اصلی‌ترین موانع تأمین امنیت آب در منطقه تشخیص داده شد، شورای عالی شهرسازی بر لزوم تأمین اعتبارات لازم به منزله شرطی از شروط تحقق احکام طرح تأکید می‌کند.

رعایت موارد اختصاصی زیر در حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار واقع در استان تهران را تصویب و مقرر نمود:

الف- راهبردها، پیشنهادها و ضوابط طرح در ارتباط با جنگل‌کاری در پهنه‌های مرتبط، بر اساس تشخیص و ملاحظات مورد تأیید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تنظیم شود.

ب - نظر به اهمیت و ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی کارگاه‌های صنعتی و لزوم ممانعت از فعالیت واحدهای صنعتی غیرمجاز در استان تهران، اجرای تصویبنامه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ هیأت وزیران (ابلاغی به شماره ۱۵۵۱۸۰/ ت ۵۴۲۶۷ ه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۵) در خصوص ساماندهی فعالیت‌های مستقر در خارج از محدوده‌های شهری شمال شرق تهران با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل ازایلنا مهدی قمشی در گفت‌وگو با این رسانه ، درباره تغییر رویه سدسازی و احتمال غیر قابل استفاده شدن سدها تا دهه‌های آینده اظهار داشت: این برداشت بیشتر مربوط به کسانی است که از آبخیزداری به عنوان جایگزین سدها حمایت می‌کنند، آبخیزداری می‌تواند نفوذ آب ناشی از باران را به آب‌های زیرزمینی تقویت کند و این اثبات شده است. در کشور ما هم به این موضوع پرداخته و در بازه‌هایی نیز روی این موضوع کار شد، اما این تصور که آبخیزداری می‌تواند همه سیلاب‌های ناشی از آب‌های سطحی را به زیر زمین منتقل کند کاملا اشتباه است، بخصوص برای برخی مناطقی مثل کشور ما که خشک و نیمه خشک هستیم و باران‌ها حالت سیل‌آسا دارد، وضعیت حوضه‌ها هم که مشخص است. 

سدسازی‌ها چقدر مشکل بوجود آوردند؟

 وی با بیان اینکه برای کنترل آب‌های سطحی حتما نیاز به سد داریم، افزود: این تصور که آبخیزاری می‌تواند همه آب‌ها را به آب زیرزمینی ملحق و آبخوان‌ها را غنی کند اشتباه است، بنابراین حتما نیاز به سد داریم، البته از احداث سد بیش از حد در کشور حمایت نمی‌کنیم، احداث سد و کنترل آب‌های سطحی چارچوبی و نرم‌هایی دارد، ما نباید بیش از توان سد احداث کنیم چون در این صورت به محیط زیست و اکوسیستم منطقه تعرض کرده‌ایم و این مشکلی است که کشور ما دارد. در برخی حوضه‌ها بیش از اندازه سد احداث کرده و بار مصرف ایجاد کرده‌ و مصرف آب‌های سطحی را به شدت دامن زده‌ایم. 

با سدسازی هم دریاچه ارومیه را خشک کردیم و هم هورالعظیم

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: ما با احداث سدها آبراه‌ها را دچار مشکل کردیم و با توجه به اینکه آبراه‌ها توان تامین حقابه زیست محیطی و سایر نیازهای پایین‌دست را نداشته‌اند تبعات آن را اکنون شاهدیم، مثلا دریاچه ارومیه و هورالعظیم را خشک کردیم و تالاب شادگان و پایین‌دست کارون را دچار اختلال و شوری کردیم.

آبخیزداری نمی‌تواند جایگزین همه سدهای موجود شود

وی تاکید کرد: درست است که آبراه‌ها را با احداث سدهای بیش از حد دچار مشکل کردیم، درست که باید به آبخیزداری هم بپردازیم، اما قطعا آبخیزداری نمی‌تواند جایگزین همه سدهای موجود شود، ما از نظر اقلیمی و منابع آب جزء کشورهای بسیار ضعیف کره زمین نیستیم، اما مشکل اینکه خودمان را با مقدار آبی که از طریق نزولات آسمانی در اختیارمان هست تطبیق نداده‌ایم، حتی اگر میزان بارش در کشور ما دو برابر این میزان هم بشود باز هم مشکل منابع آب خواهیم داشت، چون بخش‌های مصرف بیش از حد را روی آب‌های زیرزمینی و سطحی تعریف کرده‌ایم. 

فقط 7 میلیون هکتار امکان کشت آبی داریم

قمشی بیان داشت: ما اکنون در کشور 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی داریم که 10 میلیون هکتار را زیر کشت آبی برده‌ و به منابع آب زیرزمینی و سطحی فشار وارد کرده‌ایم، با این وضعیت و نوع آبیاری فعلی استعداد کشور ما برای کار کشاورزی بیش از 6 تا 7 میلیون هکتار نیست، ولی اگر تکنولوژی پیشرفت و الگوی کشت تغییر کند و به سمت کم‌مصرفی برویم، ممکن است بتوانیم 10 میلیون هکتار هم کشت داشته باشیم.

حتی بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود

وی با بیان اینکه اگر حتی بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود، افزود: چون محل مصرف به اندازه بیش از حد تعریف کرده‌ایم و به اندازه کافی به منابع آب زیرزمینی و فسیلی تجاوز کرده‌ایم که حتی بارش‌های بیش از حد هم نمی‌تواند به آسانی جبران کند.

این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت، اشکال عمده‌ اینکه تغییر اقلیم سبب شده بارش‌های بصورت برف را از دست داده‌ایم، ضمن اینکه میزان بارش هم تحت‌تاثیر قرار گرفته است، در هر حال نمود بیشتر تغییر اقلیم اینکه به سمت ریزش‌های بارانی پیش رفته‌ایم، در نتیجه وقتی برف نباشد اختلالات آب‌های سطحی بیشتر و نفوذ به آب‌های زیرزمینی کمتر می‌شود، بنابراین در استان‌هایی که متکی به آب‌های زیرزمینی هستند اختلالات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی بیان داشت: در کشور ما بسیاری استان‌ها خود را با مسئله خشکسالی تطبیق داده بودند، اما استان‌هایی مثل همدان و یا آذربایجان غربی و حتی خوزستان مشکل نداشتند و اخیرا با چالش آبی مواجه شده‌اند، بنابراین باید اکنون خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. 

چالش منابع آبی با کشاورزی و مدیریت

قمشی گفت: در هر حال باید محل‌های مصرف و خصوصا بخش کشاورزی را کنترل کنیم و از برداشت‌های غیرمجاز آب شدیدا جلوگیری کنیم، باید الگوی کشت را جدی بگیریم و به سمت الگوهای کم‌مصرف آب پیش ببریم، باید از آب‌های غیرمتعارف و تصفیه پساب‌ها نهایت بهره را ببریم و وابستگی صنعت را به آب شیرین کم کنیم، چراکه در کشور ما مسئله کم‌آبی واقعیت است اما آنچه ما را بیش از حد دچار مشکل کرده توسعه بی‌حد و حصر کشاورزی است که به مصرف بیشتر دامن زده که در این بین مشکل اصلی مدیریت منابع آب است که سال‌هاست با آن چالش داریم.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از فارس اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر روز جمعه گذشته 11 شهریور‌ سال گذشته، 370 روز پس از اولین سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید تا زمینه حل مهمترین معضل استان خوزستان مهیا شود.

بر اساس جزئیات ارائه شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی طرح، اَبرپروژه آبرسانی غدیر با اجزای جدید، پس از سفر 5 شهریور ماه سال 1400 رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت و فرآیند طراحی آن تا آبان‌ماه به اتمام رسید.

بر این اساس طرح بزرگ آبرسانی غدیر از 3 بخش، احداث ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ تشکیل می‌شود.

در همین راستا نخستین و مهمترین جز این اَبَرپروژه آبرسانی، به احداث ایستگاه پمپاژ موسوم به W2 باز می‌گردد، جایی که این ایستگاه پمپاژ به عنوان بزرگترین ایستگاه حرکت دهنده آب در کشور به ظرفیت 10 هزار لیتر در هر ثانیه پس از سد دز آب را به خطوط انتقال طرح غدیر حرکت می‌دهد.

در همین راستا، صابر سعادتی، کارشناس مدیریت منابع آب ضمن اشاره به ابعاد فنی این ایستگاه پمپاژ می‌گوید: بسیاری از ایستگاه‌ پمپاژهای طرح غدیر برای اولین بار در خاورمیانه ساخته شده و نمونه آن را به جز در معدود کشورهای توسعه یافته در آمریکا در هیچ کجای دیگر نمی‌توان یافت.

سعادتی تاکید کرد: ایستگاه پمپاژ W2 که وظیفه آبرسانی دز به خط غدیر را به عهده دارد طرفیتی معادل 10 هزار لیتر در ثانیه دارد و یکی از بزرگترین ایستگاه پمپاژهای خاورمیانه است.

نکته قابل توجه در ساخت ایستگاه پمپاژ w2 آن است که فرآیند ساخت این واحد عظیم گزینه جایگزین آبگیر گران قیمت و دشوار تعبیه شده در طرح قبلی بود که طی سفر رئیس جمهور مطرح، تامین مالی و در نهایت به بهره‌برداری رسید.

 

* واکاوی جزئیات طرح غدیر که از سال 1400 در دستور کار قرار گرفت

علاوه بر ایستگاه پمپاژ W2 افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس که در طرح جدید به عنوان قلب تپنده میانه پروژه نقش ایفا می‌کرد نیز در دستور کار قرار گرفت و 5 هزار لیتر در ثانیه به ظرفیت این ایستگاه پمپاژ اضافه شد.

علاوه بر این احداث ایستگاه پمپاژ شهید چمران در دو فاز با ظرفیت 5 هزار لیتر بر ثانیه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر ساخت و توسعه ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ، تکمیل خطوط انتقال شامل احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ W2 تا خط اصلی غدیر در کیلومتر 46 به طول 15 کیلومتر، احداث خط اصلی غدیر از کیلومتر 46 تا 66، به طول 20 کیلومتر، تکمیل خط انتقال اصلی غدیر از کیلومتر 66 تا 104 به طول 38 کیلومتر، و احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس تا مخازن متعادل کننده به ظرفیت 5 کیلومتر در دستور کار بود.

بر این اساس، در مجموع 78 کیلومتر خطوط انتقال در طرح جدید غدیر به اتمام رسید تا زمینه رسیدن آب شرب بهداشتی پایدار به بهترین کیفیت به دست مردم مهیا شود.

 

* آبرسانی غدیر با طرح جدید در کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسید

به گزارش فارس پس از بهره‌برداری طرح غدیر، برخی از سیاستمداران اصلاح‌طلب این طرح را به عنوان طرحی که در دولت قبل آغاز و تکمیل شده است، معرفی کردند.

این در حالیست که طرح آبرسانی غدیر در سال 1387 و دولت مهروزی آغاز شده اما به دلیل سنگین بودن هزینه و زمان ساخت آبگیر از پشت سد دز به 5 سال زمان ساخت دیگر و بیش از 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

این در حالیست که با سفر رئیس جمهور و تعریف اجزای جدید در این طرح، اَبرپروژه آبرسانی جدید مشابه جزئیات ذکر شده در دستور کار قرار گرفت و در کمتر از 10 ماه با هزینه یک هزار میلیارد تومانی به انتها رسید.

در همین رابطه، سعید نیکی سخن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح جزئیات تغییر طرح آبرسانی دولت سیزدهم گفت: «طرح افتتاح شده در روزهای اخیر به منظور آبرسانی به خوزستان، در دولت سیزدهم شروع و تامین اعتبار شد و در کمتر از 10 ماه به بهره‌برداری رسید.»

این استاد دانشگاه گفت: در 8 سال گذشته به کرات طرح آبرسانی غدیر افتتاح شده بود، اما مردم هیچ تغییر در آب شرب حس نکردند اما در حال حاضر بهره‌برداری در سال جاری زمینه بهبود قابل توجه کیفیت و کمیت آب را به همراه دارد.

بنابراین گزارش تغییر کیفیت آب در شهرستان‌های استان خوزستان محسوس بوده و به مرور زمان با پر شدن خط انتقال از آب سد دز آب به بهترین کیفیت خود می‌رسد.

 

انتهای پیام/

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از روابط عمومی بنیاد جهانی انرژی ایران در یزد، هادی هزارخانی با بیان ینکه اقدامات نامناسب زیست محیطی در کره زمین باعث تغییرات خطرناکی شده و گرم شدن هوا مصداق بارز این موضوع است، افزود: یکی از طرح‌های مهم زیست محیطی که قرار است در کشور اجرا شود، اقدامات مربوط به تامین آب است در این زمینه از برترین فناوری‌ها با همکاری شرکت اتریشی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در این پروژه قرار است از طریق جو و هوا، آب تولید شود و تحقق این ایده کمک شایان و مهمی به پدافند غیرعامل کشور و از ایجاد تنش‌ آبی جلوگیری می کند؛ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به همراه شرکت‌های تابع خود قرار است حدود ۶ میلیون یورویی در این فناوری سرمایه‌گذاری کند که به احتمال زیاد این طرح تا سال آینده در  قم بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای مهم منطقه در رقابت با ایران برای انتقال این تکنولوژی هستند که با توجه به حمایت بنیاد جهانی انرژی و پیشتازی ایران در مذاکره  شرکت صاحب تکنولوژی، این فناوری در آینده نزدیک به ایران انتقال خواهد یافت.

هزارخانی همکاری ایران با بنیاد جهانی انرژی را فرصت مغتنمی برای توسعه پایدار کشور دانست و گفت: همکاری ایران با بنیاد جهانی انرژی و تمرکز بر فرصت های ایجاد شده توسط این نهاد بین المللی غیرسیاسی، می تواند برای دستیابی توسعه پایدار کشور، موثر و مفید باشد.

فناوری های نوین را وارد صنعت کنیم

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار،  نیازمند استفاده از  فناوری‌های نوین هستیم و بنیاد جهانی انرژی این قول را داده است که هر دانش و تجهیزاتی ایران نیاز داشته باشد را در اختیار کشور قرار دهد.

وی اظهار کرد: در راستای پیشرفت ایران آمادگی مذاکره با کشورهای اروپایی‌ برای انتقال دانش و فناوری‌های نوین وجود دارد و حمایت مسئولین در این زمینه بسیار مورد نیاز است و هم اکنون در این زمینه تعاملات تا سطح مطلوب و مورد انتظار فاصله زیادی دارد.

وی تأکید کرد: سرمایه کشور محدود به معادن مس، نفت، گاز و سایر مواد معدنی یا صنایع نیست بلکه نیروی انسانی مهمترین سرمایه است؛ در دنیا نیز کشورهایی که برای سرمایه انسانی برنامه مناسب دارند، پیشرفت می کنند.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران در ادامه با تاکید بر ورود به بازارهای جهانی، علت رشد اقتصادی چین را ورود به این بازار دانست و خاطرنشان کرد:  ایران در زمینه تولید پوشاک، تنها بیست درصد نیاز کشور را تامین می کند و همچنین در مورد صنایع دیگر نیز نتوانسته ایم بنابر ظرفیت های کشور عمل کنیم.

هزارخانی در ادامه با بیان اینکه ما در کارخانه های کشورمان کارگر نیاز داریم اما مشکل اینجاست که برخی صنایع ما هنوز بر اساس ساختارهای دهه ۷۰ میلادی کار می کنند، گفت: اگر صنایع هایتک و پیشرفته در کشور فعال شوند، بسیاری از جوانان مشغول به کار می شوند.

هزارخانی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در اقتصاد دانش‌بنیان فقط شرکت‌های دانش‌بنیان مخاطب نیستند، بلکه تمامی افراد در تخصص‌ها و مشاغل مختلف باید فعالیت‌های خود را به شیوه دانش‌بنیان مدیریت کنند تا در کار خود به توسعه پایدار برسند.

راه حل ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال فعالیت دولت

وی منابع مالی و نیروی کار کشور را دارای روندی کاهشی عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال تنها راه حل، استفاده از صنایع هایتک است؛ در کشورهای پیشرفته با این تکنولوژی در کمترین زمان ساختمان های بسیار با کیفیت ساخته می شود.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران در پایان افزود: یزد، شهری است که در هزار سال گذشته بدون اینکه یک گرم کربن استفاده کند، انتقال آب را از فاصله ۱۰۰ کیلومتری انجام داده و این در حالی است که امروزه برای این کار باید انرژی زیادی مصرف کنیم.

هزارخانی تصریح کرد: در سیل اخیر یزد بخشی از قسمت‌های جدید شهر بر اثر سیل ویران شد و قسمت تاریخی بدون خرابی مانده است؛ پس فناوری انرژی که پیشینیان ما به کارگرفته بودند ، اثر بخش بوده است و بنیاد جهانی به همین دلیل در تسهیل امور با ما همکاری می کند.

وی با بیان مشارکت این بنیاد در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد  و اصفهان خاطر نشان کرد: با کمک یک شرکت خارجی جریان انتقال آب را با بهره وری بالا از خلیج فارس برنامه ریزی می کنیم تا به گونه مصرف انرژی انجام شود که برای استان اصفهان در حوزه گردشگری مشکلی پیش نیاید.

هزارخانی ادامه داد: ۲۵ اردیبهشت سال جاری، اولین رویداد ملی بنیاد جهانی انرژی در کیش با حضور رئیس این بنیاد «ولفگانگ نیومن» برگزار شد که ۳۱۱ طرح در هفت بخش باهم رقابت کردند.

در سال ۱۹۹۰ میلادی سازمان ملل تصمیم گرفت برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی، بنیاد جهانی انرژی را با هدف توسعه پایدار کره زمین تاسیس کند و برای تحقق این موضوع ، سه رکن اساسی جامعه، طبیعت و اقتصاد مد نظر قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹، شهر یزد به دلیل ساختار پایداری که در سخت ترین شرایط اقلیمی پیشینیان این شهر ایجاد کرده بودند، به عنوان پایتخت تاریخی فرهنگی بنیاد جهانی انرژی انتخاب شد و از سال  ۲۰۲۱ برای ورود فناوری های نوین ر از طریق بنیاد جهانی انرژی در ایران اقدام شد.

Search