اخبار

۱۱ پروژه آبرسانی در تهران با حضور وزیر نیرو افتتاح شد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از  فارس، مراسم بازدید از خط آبرسانی قمر بنی هاشم تهران و افتتاح ۶ مخزن آب و ۵ پروژه آبرسانی شهر تهران صبح امروز با حضور وزیر نیرو برگزار شد.

در این مراسم مخازن ارتش، باقری، ۱۳، ۸، ۱۱۸۳ غرب و عباسپور با سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیارد تومان و حجم ۱۴۰ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

همچنین خطوط انتقال محدوده استادیوم آزادی، محدوده خرگوش‌دره، تهرانسر، بخش جنوبی طرح قمر بنی‌هاشم و خط تصفیه‌خانه ششم در منطقه ۲۲ به مجموع طول ۵۵ کیلومتر و سرمایه‌گذاری ۱۱۹۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مجموع رقم سرمایه‌گذاری طرح‌های آبی افتتاح شده به ۲۰۳۰ میلیارد تومان بوده است و جزئی از طرح جامع آب شرب پایتخت است.

با تکمیل این خط انتقال و مخازن، ظرفیت آبرسانی پایتخت برای تداوم تامین آب جمعیت تهران تضمین می‌شود.

در ابتدای این مراسم بازدید از خط انتقال آب قمر بنی هاشم صورت پذیرفت و پس از آن مراسم افتتاح پروژه‌های مذکور در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه، محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به نیاط آبی ۱.۵ میلیارد متر مکعبی آب تهران گفت: شهر تهران از ۵ سد آب سطحی خود را تامین می‌کند و جمعیت ۱۸ میلیون نفر با ۶ میلیون و ۷۳۳ هزار مشترک را آبرسانی‌ می‌کند.

وی در تشریح شبکه جزئیات شبکه آب تهران تاکید کرد: کل پروژه خط انتقال قمر بنی‌هاشم، ۱۷۰ کیلومتر است که از این میزان، ۱۳۸ کیلومتر اجرا شده و ۵۵ کیلومتر امروز اجرا می‌شود.

اردکانی با بیان اینکه ۲۵ کیلومتر از خط قمر بنی‌هاشم در حال اجرا است و ۳۲ کیلومتر از این رینگ باقی‌مانده است.

مدیرعامل آبفای تهران گفت: جابه‌جایی آب میان سامانه‌های تهران از مزیت‌هایی است که این خط انتقال به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: کار رینگ‌آبرسانی با قطر لوله ۱۶۰۰ میلی‌متر آن هم در خیابان‌های تهران کار دشواری است.

اردکانی با اشاره به اینکه ۶ پروژه مخزنی در دستور کار است، گفت: هر متر مکعب مخزن نیاز به ۶ میلیون تومان سرمایه‌گذاری دارد.

وی تاکید کرد: تا پایان سال جاری ۸۲ هزار متر مکعب مخزن به شبکه آبرسانی تهران اضافه خواهد شد.

اردکانی گفت: مهمترین اثر این پروژه‌ها ارتقای ضریب تاب‌آوری و پایداری تاسیسات آب شهر تخران در راستای تامین اهداف پشیبانی است.

وی گفت: اثر این پروژه‌ها در بحران‌ها مشخص می‌شود، برای مثال در اتفاق سد کرج پ باید ۲۵ درصد آب مردم تهران قطع می‌شد اما با اتکا به ظرفیت زیرساخت با مانو انجام شده مسئله به ۴ درصد کاهش یافت.

اردکانی گفت: هر چقدر مخازن مابیشتر باشد در زمان بروز حوادث دست ما برای تداوم خدمت‌رسانی را باز می‌گذارد و جلوی قطع آب را می‌گیریم.

وی افزود: آبی که امروز در تهران توزیع می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد و این مسئله در آزمایشگاه‌ها تایید می‌شود.

در ادامه این مراسم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اهمیت زیرساخت آبرسانی در تهران گفت: سامانه‌ها تهران متعدد است و اینکه ما قدرت مانور استفاده از هر سامانه به نقاط مختلف شهر بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این میزان مخازن آب که امروز افتتاح می‌شود، معادل ۵ درصد از کل مخازن آب شرب تاریخ تهران است.

محرابیان با اشاره به ۲ نکته کلیدی در تامین آب گفت: در طول ۳۰ سال گذشته جمعیت تهران چندین برابر شده اما به مخازن آب پایتخت اضافه نشده و باید با طرح‌های یاد شده زمینه مدیریت آب را فراهم کند.

وزیر نیرو با اشاره به نوسانات بارشی و تغییرات اقلیمی گفت: ضرورت دارد ما منابع آبی کشور را متنوع کرده تا تداوم خدمت‌رسانی مهیا شود.

وی افزود: اگر امروز را مقایسه کنیم با ۴۵ سال پیش، در عناصر اساسی آب و برق، رشدهای ۳۰ تا ۱۵۰ برابری داشتیم.

محرابیان با اشاره به سرعت رشد و توسعه بخش‌های صنعتی و جمعیتی گفت و رشد شاخص‌های بهداشتی گفت: مصارف آب در حال حاضر با گذشته قابل قیاس نیست و متناسب با این افزایش باید دو راهبرد مدیریت مصرف و توسعه زیرساخت را مد نظر قرار دهیم.

محرابیان با اشاره به اهمیت منابع آب نامتعارف گفت: خوشبختانه ما ظرفیت‌هایی داریم تا از بازچرخانی برای مصارف صنعتی و کشت‌های پربازده کشاورزی استفاده کنیم و منابع تجدیدپذیر را برای مصارف شرب و بهداشتی در نظر بگیریم.

وزیر نیرو گفت: امروز دولت و مجلس هم قسم شده تا مسئله آب شرب برای شهر به شهر و روستا به روستا با توسعه زیرساخت و توجه به مدیریت مصرف حل شود.

وی ادامه داد: تمام‌طرح‌های لازم برای آبرسانی امروز در وزارت نیرو وجود دارد و تمامی ظرفیت کنترل پروژه ما اجرای این طرح‌ها را پشیبانی می‌کند.

محرابیان گفت: جمهوری اسلامی د علم‌ مهندسی آب جزء کشورهای پیش‌رو است و ما در صدر جدول خدمات فنی مهندسی هستیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در صدور خدمات فنی و مهندسی، بخش آب و برق رتبه اول را دارد و این مشخص‌کننده توات داخل ماست.

محرابیان گفت: ما در تعاملات بین‌المللی از ظرفیت مهندسی کشور استفاده نکردیم و باید به این مسئله توجه کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در سیل تهران گوشه‌ای از جانفشانی نیروهای آب کشور را دیدیم و مشکلی که می‌توانست تهران را برای ۳ ماه فلج کند، در کوتاه مدت حل شد.

وی افزود: ما می‌بینیم در کشورهایی که ادعای توسعه دارد، بحران ها چگونه مدیریت می‌شود، در نیواورلان آمریکا سیلاب چندین ماه مردم این کشور را به مشکل انداخت و آخر هم مشخص نشد، سرنوشت این مردم به کدام سمت پیش رفت.

 

پایان پیام/

Search