اخبار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایرنا علی اکبر محرابیان سه‌شنبه شب و در حاشیه سفر خود به خراسان رضوی گفت: امسال شرایط خشکسالی بیشتر نمود دارد و در حال حاضر شاهد پاییزی هستیم که نسبت به سالهای قبل در خشکسالی رکورد زده است گر چه نا امید نیستیم از این که در روزها و ماه‌های آینده شاهد بارشهایی باشیم که تا حدی شرایط فعلی را جبران کند.

وی ادامه داد:مهرماه امسال که پشت سر گذاشته شد نسبت به شرایط طبیعی، ۸۰ درصد کاهش بارش داشتیم که در نوع خود بی‌نظیراست و موضوع مهم اکنون، مدیریت مصرف آب توسط مردم کشورمان با توجه به شرایط بارشی است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به ذخایر سدها و آبهای زیرزمینی باید طوری برنامه ریزی شود که بتوان میزان تاب آوری شهرها را افزایش داد تا با بارشهای آینده، شرایط فعلی جبران شود.

محرابیان در خصوص تامین آب شرب شهر مشهد نیز افزود: ما بر اساس برنامه ریزی‌هایی که به خصوص برای کلانشهرها در نظر گرفته‌ایم، بدبینانه ترین شرایط را در نظر می‌گیریم مانند این که شرایط بارشی و خشکسالی بیشتر ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهر مشهد کلانشهری است که جمعیت بسیاری در آن ساکن هستند و همچنین نزدیک به ۳۰ میلیون زائر برای زیارت بارگاه منور رضوی به این شهر سفر می‌کنند و بر همین اساس لازم است تا برنامه ریزی دقیقی برای تامین منابع آب صورت پذیرد و با فرض تداوم شرایط خشکسالی، طرح هایی احصاء شده که در شرایط اضطراری رفع تنش، به سرعت اجرا شود.  

وزیر نیرو گفت: برای سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بر همین اساس برنامه ریزی شده است و برخی طرح ها برای رفع تنش در نظر گرفته شده است و نیاز است که ۲ طرح بزرگ سد شوریجه و خط انتقال آب از شمال استان برای تکمیل پیگیری شود.

محرابیان افزود: برای فعال شدن طرح ها پیش بینی هایی صورت گرفته است و در روزهای آینده نشست تخصصی برای  برآورد و تامین اعتبار آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات این وزاتخانه برنامه ریزی برای تهیه ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر است که چهار هزار مگاوات خورشیدی آن در مراحل برگزاری مناقصه و شروع اجراست.

وزیر نیرو گفت:۲ هزار مگاوات نیز برای نیروگاههای بادی در کشور پیش بینی شده که با اخذ مجوز از شورای اقتصاد عملیات آن به زودی شروع خواهد شد و باقی تولید انرژی تجدید پذیر نیز توسط صنایع کشور پیگیری می‌شود.  

محرابیان افزود: ساخت نیروگاههای تجدید پذیر طولانی نخواهد بود و از زمان شروع، بیشتر آنها در بازه‌های یک تا ۲ ساله به بهره برداری خواهند رسید.

وی همچنین در خصوص طرح نهصت ملی مسکن اظهار کرد: در قانون نهضت ملی مسکن و ماده سه آن برای تامین زیرساخت ها از جمله آب، برق و فاضلاب استفاده از منابع صندوق مسکن در نظر گرفته شده است و منتظر هستیم منابع این صندوق هر چه سریعتر تامین شود تا بتوانیم در حدود اعدادی که پیش بینی شده است امکان ایجاد زیر ساخت لازم فراهم شود.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایرنا از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، " اتابک جعفری"، در مراسم رونمایی از سامانه نانو حباب که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در تصفیه‌خانه فاضلاب قیطریه تهران انجام شد، در خصوص پیش‌بینی بکارگیری این فناوری در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب سایر شهرها گفت: در تکنولوژی مشابه در تصفیه‌خانه‌های آب برای از بین بردن بو به دلیل وجود جلبک در مخازن سدها می‌توان از این تکنولوژی استفاده شود.

وی با بیان این‌که فناوری نانو حباب به عنوان تکنولوژی نوین و پیشرو برای بهبود فرآیند تصفیه و هوادهی فاضلاب استفاده می‌شود، افزود: این فناوری با تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیندهای هوادهی و تصفیه فاضلاب، بسیاری از مشکلات از جمله کدورت پساب و کمبود اکسیژن و برق مصرفی در مراحل تصفیه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

جعفری یادآور شد: با توجه به رشد و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، ما هم از این شرکت‌ها که ایده‌های نو و کارآمد برای بهبود بهره‌وری در صنعت آب و فاضلاب دارند، حمایت می‌کنیم.

سامانه دانش‌بنیان نانو حباب با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در تصفیه‌خانه فاضلاب قیطریه تهران رونمایی شد.

کاربرد نانوحباب‌ها در صنایع مختلف و به‌ویژه در صنعت تصفیه آب و فاضلاب به‌سرعت در حال رشد است و از مهم‌ترین مزایای استفاده از این فناوری تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیندهای بیولوژیکی، کدورت پایین پساب خروجی، بهبود پارامترهای بهره‌برداری و کاهش حجم لجن، کاهش مصرف انرژی و کاهش تاسیسات است.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل ازایلنا، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورای عالی در خصوص ساماندهی حوضه‌های آبریز سدهای استان‌های تهران و البرز را به استاندار و رئیس‌شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرد.

متن مصوبه شورای عالی شهرسازی به این شرح است:

در اجرای ابلاغیه مورخ ۱۳۹۴/۵/۶ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با موضوع مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران و تکلیف محوله به وزارت راه و شهرسازی (با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بند ۱۳ ابلاغیه مذکور مبنی بر تهیه طرح ساماندهی مناطق واقع در حوضه‌های آبریز با تأکید بر ساماندهی نقاط تفرجگاهی، تدوین راهکارهای اجرایی، ضوابط ویژه ساخت و ساز و کنترلی به تفکیک کاربری‌ها، و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری و سپس ابلاغ به استانداری‌های تهران و البرز برای اجرا، بررسی طرح تهیه شده توسط معاونت شهرسازی و معماری ایران با عنوان "طرح ساماندهی فضایی عملکردی حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران (با رویکرد حفاظت از آب و گردشگری پایدار) "در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت.

شورای عالی شهرسازی و معماری پیرو بررسی و تصویب طرح در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای طالقان و امیرکبیر در استان البرز (در جلسات مورخ ۱۰/۰۱/ ۱۳۹۹ و ۱۳۹۹/۱۲/۱۱)، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ خود پس از استماع نتایج بررسی طرح در محدوده حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار در استان تهران و همچنین تأیید گزارش کمیته فنی شماره ۵، احکام و اسناد طرح برای حوضه‌های آبریز سه سد مذکور را با رعایت محوریت «مقابله با آلودگی و حفاظت از آب» (موضوع مورد تأکید در ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی) و با توجه ویژه به ملاحظات زیر مورد بررسی و تصویب قرار داد:

۱ تأمین امنیت آب شرب پایتخت

۲ توسعه گردشگری و تفرج پایدار و دوستدار طبیعت (موضوع مورد تأکید در بند ۱۳ ابلاغیه شورای امنیت ملی) و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در حوضه‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق مورد مطالعه

۳ سطح ملی طرح و ضرورت رویکرد انقباضی در ساخت و سازها و رشد کالبدی حوضه‌های آبریز

۴ ضرورت حفاظت محیط زیست به ویژه از منظر آلایندگی آب و مؤلفه‌های آن از جمله پسماندها و پساب‌ها با توجه به کاهش شدید برد اکولوژیک در حوضه‌های آبریز

۵ لزوم ارتقا معیشت و کیفیت زندگی جامعه محلی

۶ واقع‌نگری در شناسایی تقاضاها، نیازها، و اولویت‌های توسعه در سطح ملی و محلی

۷ اهمیت مدیریت اجرایی طرح

۸ ضرورت یکپارچگی، شفافیت و صراحت احکام و ضوابط پیشنهادی طرح

۹ تجانس سیاست‌ها، ضوابط و طرح پیشنهادی با شدت تهدید آلودگی آب در هر یک از سه حوضه آبریز مذکور

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران علاوه بر تاکید لزوم تعمیم و رعایت کلیات و اصول مذکور در مصوبات مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۱ و ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ خود در خصوص دو سد امیرکبیر و سد طالقان واقع در استان البرز به حوضه‌های آبریز سه سد یادشده در استان تهران به شرح موارد ۹ گانه زیر:

۱ . به منظور افزایش ضمانت اجرایی طرح (به منزله چالش اصلی در تحقق طرح و مصوبه شورای عالی امنیت ملی) مقرر شد "نظام مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز به صورت فرابخشی" زیر نظر هیئت دولت با رعایت موارد زیر طراحی و مستقر شود. ساختار مدیریتی مذکور ظرف مدت حداکثر سه ماه به پیشنهاد مشاور طرح به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده و برای اخذ مصوبه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد:

۱۱ اجتناب از ساختارسازی و ایجاد سازمان جدید و تحمیل بار مالی؛

۱۲ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود و رفع همپوشانی‌ها و تعارض قوانین مربوط؛

۱ ۳ مشارکت حداکثری ذی نفعان و مدیریت تعارض منافع و مسئولیت‌ها در ۳ بخش دولتی، خصوصی و جامعه محلی؛

۱۴ اطمینان از انطباق عملکرد دستگاه‌های مسئول بررسی، تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با طرح مصوب حوضه آبریز در صدور مجوزهای ساخت و ساز و نظارت بر رعایت آنها.

۲ . با توجه به ابعاد سیاسی و امنیتی مدیریت تأمین آب شرب پایتخت در مقیاس ملی، به منظور ارتقا تحقق‌پذیری احکام طرح و التزام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی به رعایت آن‌ها، آن بخش از احکام طرح که فراتر از مسئولیت شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و نیازمند اخذ مصوبه از مراجع فرادستی است توسط مشاور احصاء و ظرف مدت یک ماه از اعلام مصوبه طرح جهت طی مراحل بررسی و تصویب نهایی در هیئت دولت در اختیار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری قرار خواهد گرفت.

۳ . نظر به تعدد طرح‌های تهیه شده در محدوده حوضه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران از جمله سه سد لتیان، ماملو و لار (اعم از طرح‌های توسعه و عمران منطقه‌ای و محلی و طرح‌های موضوعی دستگاه‌های اجرایی مانند طرح‌های گردشگری)؛ شورای عالی ضمن تأکید بر جایگاه فرادستی "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز منابع تأمین‌کننده آب شرب تهران" (به تأسی از ابلاغیه دبیرخانه شورای امنیت ملی) لازم می‌داند در مواردی که احکام طرح‌های یادشده با طرح نامبرده در تعارض قرار می‌گیرند، اسناد و ضوابط این طرح ملاک عمل قرار گیرد.

۴. نظر به اینکه بازنگری در طرح مجموعه شهری تهران (شامل استان‌های تهران و البرز) توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام است، این معاونت نسبت به تمهیدات تکمیلی مرتبط با احکام طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز در طرح مجموعه شهری تهران (از جمله در بخش شبکه ارتباطی و زیرساخت‌ها) اقدام و پیش بینی‌های لازم را اتخاذ خواهد نمود.

۵ . لازم است ممنوعیت توسعه گردشگری متمرکز و متقابلاً توسعه گردشگری طبیعی و تفرجی گسترده در اسناد طرح تصریح و تاکید گردد. در این ارتباط، ضرورت و پیشنهادهای احداث مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت محترم دولت، در چارچوب راهبردها و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی و "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" و با رعایت اصل ممنوعیت بارگذاری جمعیتی، سکونتی و فعالیتی فراتر از توان اکولوژیک منطقه و ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز مسکونی در آنها، توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت طی فرایند قانونی بررسی و تصویب، به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام خواهد شد.

۶. احداث هرگونه مجتمع مسکونی و ساخت‌وساز مسکونی و ویلایی خارج از نقاط شهری و روستایی، به هر شکلی مانند تعاونی‌های مسکن و ویلاسازی به دلیل مغایرت با اساس طرح صراحتاً ممنوع است. بارگذاری مسکونی در داخل نقاط شهری و روستایی نیز صرفاً در حد رفع نیاز ناشی از رشد طبیعی و متعارف جمعیتی و در چارچوب طرح مصوب این سکونتگاه‌ها مجاز خواهد بود.

۷. طرح‌های جامع و هادی مصوب شهرها و روستاهای واقع در محدوده حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار در صورت عدم مغایرت با راهبردهای "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" کماکان ملاک عمل خواهند بود. در صورت مغایرت، اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی (در مورد شهرها) و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (در مورد روستاها) ضروری است. طرح جامع شهری جدید با رعایت راهبردهای"طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و طرح‌های هادی روستایی جدید توسط شورای برنامه‌ریزی توسعه استان به تصویب خواهند رسید. در این ارتباط لازم است اسناد راهنما شامل اصول و الزامات برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهر و روستاهای واقع در حوضه‌های آبریز سدهای مذکور در "طرح ساماندهی حوضه‌های آبریز" تهیه و ارائه شود.

۸. شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به اهمیت ملاحظات پدافند غیرعامل، بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی آب و تعداد شاخص‌های مورد سنجش در ایستگاه‌های مذکور در منطقه، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، به عنوان یکی از احکام طرح تاکید می‌کند.

۹. نظر به اینکه کمبود منابع اعتباری برای احداث و تکمیل شبکه فاضلاب در منطقه یکی از اصلی‌ترین موانع تأمین امنیت آب در منطقه تشخیص داده شد، شورای عالی شهرسازی بر لزوم تأمین اعتبارات لازم به منزله شرطی از شروط تحقق احکام طرح تأکید می‌کند.

رعایت موارد اختصاصی زیر در حوضه‌های آبریز سه سد لتیان، ماملو و لار واقع در استان تهران را تصویب و مقرر نمود:

الف- راهبردها، پیشنهادها و ضوابط طرح در ارتباط با جنگل‌کاری در پهنه‌های مرتبط، بر اساس تشخیص و ملاحظات مورد تأیید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تنظیم شود.

ب - نظر به اهمیت و ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی کارگاه‌های صنعتی و لزوم ممانعت از فعالیت واحدهای صنعتی غیرمجاز در استان تهران، اجرای تصویبنامه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ هیأت وزیران (ابلاغی به شماره ۱۵۵۱۸۰/ ت ۵۴۲۶۷ ه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۵) در خصوص ساماندهی فعالیت‌های مستقر در خارج از محدوده‌های شهری شمال شرق تهران با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل ازایلنا مهدی قمشی در گفت‌وگو با این رسانه ، درباره تغییر رویه سدسازی و احتمال غیر قابل استفاده شدن سدها تا دهه‌های آینده اظهار داشت: این برداشت بیشتر مربوط به کسانی است که از آبخیزداری به عنوان جایگزین سدها حمایت می‌کنند، آبخیزداری می‌تواند نفوذ آب ناشی از باران را به آب‌های زیرزمینی تقویت کند و این اثبات شده است. در کشور ما هم به این موضوع پرداخته و در بازه‌هایی نیز روی این موضوع کار شد، اما این تصور که آبخیزداری می‌تواند همه سیلاب‌های ناشی از آب‌های سطحی را به زیر زمین منتقل کند کاملا اشتباه است، بخصوص برای برخی مناطقی مثل کشور ما که خشک و نیمه خشک هستیم و باران‌ها حالت سیل‌آسا دارد، وضعیت حوضه‌ها هم که مشخص است. 

سدسازی‌ها چقدر مشکل بوجود آوردند؟

 وی با بیان اینکه برای کنترل آب‌های سطحی حتما نیاز به سد داریم، افزود: این تصور که آبخیزاری می‌تواند همه آب‌ها را به آب زیرزمینی ملحق و آبخوان‌ها را غنی کند اشتباه است، بنابراین حتما نیاز به سد داریم، البته از احداث سد بیش از حد در کشور حمایت نمی‌کنیم، احداث سد و کنترل آب‌های سطحی چارچوبی و نرم‌هایی دارد، ما نباید بیش از توان سد احداث کنیم چون در این صورت به محیط زیست و اکوسیستم منطقه تعرض کرده‌ایم و این مشکلی است که کشور ما دارد. در برخی حوضه‌ها بیش از اندازه سد احداث کرده و بار مصرف ایجاد کرده‌ و مصرف آب‌های سطحی را به شدت دامن زده‌ایم. 

با سدسازی هم دریاچه ارومیه را خشک کردیم و هم هورالعظیم

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: ما با احداث سدها آبراه‌ها را دچار مشکل کردیم و با توجه به اینکه آبراه‌ها توان تامین حقابه زیست محیطی و سایر نیازهای پایین‌دست را نداشته‌اند تبعات آن را اکنون شاهدیم، مثلا دریاچه ارومیه و هورالعظیم را خشک کردیم و تالاب شادگان و پایین‌دست کارون را دچار اختلال و شوری کردیم.

آبخیزداری نمی‌تواند جایگزین همه سدهای موجود شود

وی تاکید کرد: درست است که آبراه‌ها را با احداث سدهای بیش از حد دچار مشکل کردیم، درست که باید به آبخیزداری هم بپردازیم، اما قطعا آبخیزداری نمی‌تواند جایگزین همه سدهای موجود شود، ما از نظر اقلیمی و منابع آب جزء کشورهای بسیار ضعیف کره زمین نیستیم، اما مشکل اینکه خودمان را با مقدار آبی که از طریق نزولات آسمانی در اختیارمان هست تطبیق نداده‌ایم، حتی اگر میزان بارش در کشور ما دو برابر این میزان هم بشود باز هم مشکل منابع آب خواهیم داشت، چون بخش‌های مصرف بیش از حد را روی آب‌های زیرزمینی و سطحی تعریف کرده‌ایم. 

فقط 7 میلیون هکتار امکان کشت آبی داریم

قمشی بیان داشت: ما اکنون در کشور 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی داریم که 10 میلیون هکتار را زیر کشت آبی برده‌ و به منابع آب زیرزمینی و سطحی فشار وارد کرده‌ایم، با این وضعیت و نوع آبیاری فعلی استعداد کشور ما برای کار کشاورزی بیش از 6 تا 7 میلیون هکتار نیست، ولی اگر تکنولوژی پیشرفت و الگوی کشت تغییر کند و به سمت کم‌مصرفی برویم، ممکن است بتوانیم 10 میلیون هکتار هم کشت داشته باشیم.

حتی بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود

وی با بیان اینکه اگر حتی بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود، افزود: چون محل مصرف به اندازه بیش از حد تعریف کرده‌ایم و به اندازه کافی به منابع آب زیرزمینی و فسیلی تجاوز کرده‌ایم که حتی بارش‌های بیش از حد هم نمی‌تواند به آسانی جبران کند.

این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: کشور ما به سمت خشکی خواهد رفت، اشکال عمده‌ اینکه تغییر اقلیم سبب شده بارش‌های بصورت برف را از دست داده‌ایم، ضمن اینکه میزان بارش هم تحت‌تاثیر قرار گرفته است، در هر حال نمود بیشتر تغییر اقلیم اینکه به سمت ریزش‌های بارانی پیش رفته‌ایم، در نتیجه وقتی برف نباشد اختلالات آب‌های سطحی بیشتر و نفوذ به آب‌های زیرزمینی کمتر می‌شود، بنابراین در استان‌هایی که متکی به آب‌های زیرزمینی هستند اختلالات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی بیان داشت: در کشور ما بسیاری استان‌ها خود را با مسئله خشکسالی تطبیق داده بودند، اما استان‌هایی مثل همدان و یا آذربایجان غربی و حتی خوزستان مشکل نداشتند و اخیرا با چالش آبی مواجه شده‌اند، بنابراین باید اکنون خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. 

چالش منابع آبی با کشاورزی و مدیریت

قمشی گفت: در هر حال باید محل‌های مصرف و خصوصا بخش کشاورزی را کنترل کنیم و از برداشت‌های غیرمجاز آب شدیدا جلوگیری کنیم، باید الگوی کشت را جدی بگیریم و به سمت الگوهای کم‌مصرف آب پیش ببریم، باید از آب‌های غیرمتعارف و تصفیه پساب‌ها نهایت بهره را ببریم و وابستگی صنعت را به آب شیرین کم کنیم، چراکه در کشور ما مسئله کم‌آبی واقعیت است اما آنچه ما را بیش از حد دچار مشکل کرده توسعه بی‌حد و حصر کشاورزی است که به مصرف بیشتر دامن زده که در این بین مشکل اصلی مدیریت منابع آب است که سال‌هاست با آن چالش داریم.

 

انتهای پیام/

Search