اخبار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از فارس، اقتصادی بودن طرح‌های انتقال آب از دریا همواره محل بحث کارشناسان اقتصادی تلقی می‌شود. یکی از استدلال‌های حامیان انتقال آب از دریا به سایر مناطق کشور، ورود بخش خصوصی به اجرای این پروژ‌ه‌ها را به عنوان عامل اقتصادی بودن آن تلقی می‌کنند، این در حالی است که عمده شرکت‌هایی که در پروژه‌های انتقال آب از دریا سرمایه‌گذاری می‌کنند یا نسبت به خرید تضمینی آب انتقال یافته اقدام می‌نمایند، به بخش خصوصی تعلق نداشته و ردپای حضور شرکت‌های دولتی در هیئت مدیره آن‌ها دیده می‌شود.

از سوی دیگر، ان دسته از کارشناسان اقتصادی که ضرورت پروژه‌‌‌های انتقال آب را با تردید مواجه می‌سازند، ضمن بیان هزینه‌‌‌های هنگفت لازم به منظور انتقال آب از آورده ناچیز این پروژه‌ها صحبت می‌کنند.

*هزینه یک پروژه انتقال آب معادل کل بودجه عمرانی کشور

به گزارش فارس، یکی از پروژه‌های انتقال آب که در روزهای اخیر حاشیه‌های فراوانی به همراه داشته است، پروژه انتقال آب از دریای عمان به 3 استان کریدور شرقی کشور، یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

به استناد نامه استانداران وقت خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به معاون اول حسن روحانی، اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به 3 استان مذکور به منظور دسترسی به 390 میلیون متر مکعب آب شیرین در سال مستلزم سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلار است.

اگر بخواهیم، دست آورد طرح انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی کشور یعنی دسترسی به 390 میلیون متر مکعب آب شیرین شده دریا را با مشکل کمبود آب این منطقه مقایسه کنید، در گام اول نیاز به کسب جزئیات بحران آب مناطق شرقی کشور داریم.

*ناکارآمدی پروژه‌های انتقال آب از دریا به روایت آمار

بر همین اساس، میزان کسری مخازن آب زیرزمینی استان‌های کریدور شرقی کشور  بنابر آخرین پایش‌ها معادل 24.2 میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود. البته این عدد با وجود خشکسالی و همچنین خلا دیپلماسی آب سالانه 1.4 میلیارد متر مکعب اضافه می‌شود.

مقایسه حجم بحران آب در کریدور شرقی کشور با راهکار انتقال آب از دریای عمان مناطق مذکور در گام ابتدایی بیانگر ناتوانی این شیوه در مدیریت بحران است. به عبارت دیگر اگر فرض کنیم، بحران آب کریدور شرقی همین امروز متوقف شده و از تشدید 1.4 میلیارد متر مکعبی در سال صرف نظر کنیم. انتقال آب شیرین شده دریا به این مناطق می‌تواند در طی 62 سال زمینه جبران ناترازی آب زیرزمینی شرق کشور را مهیا کند. توجه کنید که عمر مفید بسیاری از تجهیزات به کار رفته در شیرین‌سازی و انتقال آب دریا با استفاده از فناوری پیشرفته به کمتر از 30 سال می‌رسد و همین مسئله بیانگر ناکارآمدی این شیوه در حل بحران آب شرق کشور است.

بر اساس نکات مذکور هزینه 4 میلیارد دلاری معادل مقدار کل بودجه عمرانی کشور در سال 1400 برای انتقال آب از دریای عمان به 3 استان مرز شرقی، در قالب تحلیلی ایستا می‌تواند در بهترین حالت سرعت تشدید بحران آب شرق کشور را به میزان 30 درصد در هر سال کاهش دهد. به معنای دیگر در طی 10 از سال 1400 تا سال 1410 سهم طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های کریدور شرقی در پوشش ناترازی ذخایر آب زیرزمینی از نزدیک به 2 درصد به حدود 1 درصد کاهش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است، همین تاثیر ناچیز نیز توسط برخی از کارشناسان مورد انتقاد است، زیرا این کارشناسان معتقد هستند، تبلیغات گسترده در بزرگ‌نمایی اثرگذاری پروژه انتقال آب از دریا سبب افزایش تقاضای آب به سوی مناطق هدف شده و به روند رشد این تقاضا بیش از میزان آورد آبی پروژه‌های انتقال آب به حساب بیاید.

*توسعه 16 بندر ترانزیتی با هزینه یک پروژه انتقال آب

آگاهی از ناکارآمدی پروژه‌های انتقال زمانی می‌تواند تکمیل شود که بدانیم با استفاده از سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری معادل هزینه لازم برای اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به 3 استان کریدور شرقی می‌توان چه طرح‌هایی دیگری را به اجرا درآورد.

در همین رابطه یکی از بهترین راهکارهایی که به اذعان اکثریت کارشناسان اقتصادی می‌تواند راهکار شکوفایی و جهش اقتصادی کشور تلقی شود، مسئله توسعه زیرساخت‌های ترانزیت و به دنبال آن توسعه اجتماعی نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس است.

به گزارش فارس، بر اساس گزارشات نیویورک تایمز در سال 2013، هزینه توسعه بندر گوادر واقع در کشور پاکستان که رقیب جدی بندر چابهار ایران به حساب می‌آید در سال 2007 معاد 248 میلیون دلار برآورد شد.

این هزینه صرف ساخت ۳ لنگرگاه چند منظوره با ظرفیت پذیرش کشتی های تجاری ۳۰ هزار تنی به طول 602 متر، ساخت کانال ورودی به بنده به طول 4.5 کیلومتر و عمق 12.5 متر، ساخت حوضچه گردش با ابعاد 450 متر، ساخت لنگرگاه سرویس به طول 100 متر، تجهیزات زیربنایی مورد نیاز در بندر مانند قایق خدمه، یدک کش، کشتی‌های تحقیقاتی و سایر تجهیزات شد.

توسعه این بندر گوادر با هزینه 248 میلیون دلاری در فاز اول سبب شد تا برای اولین بار رویای پاکستان به منظور توسعه بنادر دریای عرب به عنوان گذرگاهی برای افغانستان، آسیای مرکزی و منطقه سین کیانگ چین به وقوع بپیوندد و این بندر برای اولین بار به عنوان یک بازیگر مهم مسیر کریدور پاکستان چین مطرح شود.

*پاکستان به 6 درصد هزینه یک طرح انتقال آب بندر گوادر را توسعه داد

علاوه بر فرصت‌های داخلی این بندر توسعه بندر گوادر، این بند فرصت‌های منطقه‌ای را برای پاکستان به ارمغان آورد. در همین راستا با افزایش همکاری پاکستان با چین، قدرت اقتصادی این کشور بیشتر شده و این بندر با جذب سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندی کشورهای دیگر، قدرت منطقه‌ای پاکستان را افزایش می‌دهد.

همین مسئله سبب شد تا در گام بعدی، چینی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این بند علاقه مند شده و سیر ورودر سرمایه خارجی از سمت چین به این کشور مهیا شود.

با توجه به فرصت‌های یاد شده که توسعه بند گوادر در اختیار پاکستان قرارداد، باید یادآوری کرد؛ هزینه‌ای که این کشور همسایه برای فاز ابتدایی توسعه بندر گوادر پرداخت تنها 6 درصد هزینه‌ طرح انتقال آب شرب از دریای عمان به مشهد است.

به عبارت دیگر اگر کشور با هزینه‌هایی معادل پروژه‌های ناکارآمدی از جمله طرح‌های انتقال آب از دریا، زمینه توسعه بندر چابهار را فراهم می‌کرد که به مراتب موقعیت استراتژیک بهتری نسبت به بندر گوادر دارد، می‌توانست زمینه سرمایه‌گذاری 16 برابری در این منطقه را فراهم کند.

*توسعه یک شهر 500 هزار نفره در کنار توسعه بندر چابهار به جای سرمایه‌گذاری برای یک طرح ناکارآمد

علاوه بر این بر اساس برآوردهای توسعه اجتماعی سواحل مکران، استقرار یک شهر با 500 هزار نفر جمعیت به انضمام تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز معادل 3.5 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد.

بر این مبنا می‌توان ادعا کرد، با هزینه طرح انتقال آب از دریای عمان به 3 استان کریدور شرقی، می‌توان علاوه بر توسعه بندر چابهار به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور زمینه ایجاد زیرساخت‌های کامل یک شهر 500 هزار نفر را نیز در این منطقه مهیا نمود و گام بلندی در جهت شکوفایی اقتصاد کشور برداشت.

*حل مشکلات آبی شرق کشور به کمک راهکارهای موثر

لازم به تاکید است، هزینه کردن سرمایه لازم پروژه انتقال آب برای توسعه سواحل جنوب و جنوب شرقی کشور به هیچ عنوان به معنای بی‌توجهی نسبت به بحران آب در مناطق هدف نیست.

بلکه می‌توان با طرح‌هایی با هزینه بسیار کمتر از جمله فعال‌سازی دیپلماسی آب به منظور احیای حق آبه رودهای مرزی، تغییر نگرش در تخصیص آب این مناطق، توجه به اصلاح الگوی مصرف و همچنین توسعه زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب زمینه حل قطعی مشکل آب این مناطق را مهیا نمود.

به عنوان مثال تنها در بخش آب‌های تصفیه شده بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب کشور، میزان هدر رفت آب شرب در استان خراسان رضوی معادل 25 درصد، در خراسان جنوبی معادل 44 درصد و در سیستان و بلوچستان معادل 38 درصد نسبت به کل آب تصفیه شده در سال 99 است. بدیهی است، توجه به سازوکار کاهش میزان هدر رفت می‌تواند بیشتر از پروژه‌های ناکارآمد شیرین‌سازی و انتقال آب موثر واقع شود.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از تسنیم علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با حضور در جمع کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: این کشور با دسترنج شما کشاورزان ارتزاق می‌کند، من دلسوز کشاورزان هستم و افتخار می‌کنم که خدمتگزار شما هستم.

وی با بیان اینکه ارثی که امروز به دولت رسیده، سدهای خالی، سوء مدیریت و پروژه‌های تعطیل است، اضافه کرد: اگر پروژه‌های حوضه زاینده‌رود در زمان خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد این همه رنج نبودیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف دولت، فعال شدن پروژه‌های تعطیل است تا مردم از مواهب آن استفاده کنند، افزود: امروز با حضور نمایندگان مجلس و استاندار و نمایندگان کشاورزان که همگی نمایندگان شما هستند تصمیمات انقلابی خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما در حال پشت سر گذاشتن سالی هستیم که در 52 سال گذشته خشک‌ترین سال‌ها بوده، گفت: به حمدالله در آبان امسال متوسط بارش در ایران خوب بود و پیش‌بینی‌ها از ادامه بارش‌ها حکایت دارد. 

محرابیان ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌ها بتوان آب را به کشاورزان اصفهانی رساند تا کشت خود را انجام دهند.

وی با یادآوری این‌که 50 سال پیش به ازای هر ایرانی 6 هزار و 500 متر مکعب آب داشتیم، تصریح کرد: در طول این سال‌ها خشکسالی و افزایش مصرف داشته‌ایم، پس باید با رعایت عدالت، خودمان را با این شرایط سازگار کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید با رعایت عدالت، خود را با کم‌آبی سازگار کنیم، اظهار کرد: این خواست شما و ما است که آب و کم‌آبی باید به عدالت تقسیم شود، ضمن این‌که باید بتوانیم با این میزان آب، تولید را اضافه کنیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: دیروز رئیس جمهور دستور داد که این سفر انجام و مسائل آبی استان اصفهان بررسی و حل شود، ان‌شاءالله امروز بعد از ظهر با حضور همه نمایندگان شما در خصوص اصلاح مصارف تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از تسنیم در هفته جاری، محمد جوانبخت، به عنوان معاون جدید وزیر نیرو در امور آب و آبفا منصوب شد و جای قاسم تقی زاده خامسی را در راس شرکت مدیریت منابع آب ایران گرفت.

در مراسم معارفه وی، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو از یکی از اقدام های مهم وزارت نیرو رونمایی کرد. محرابیان در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: "در موضوع باز تخصیص اختیار تام داریم و اگر بتوانیم خیلی از تخصیص‌ها را بازنگری کنیم، قطعاً مشکلات عمده‌ای را در بخش آب برطرف خواهیم کرد."

بسیاری از کارشناسان پیش از این و در دولت های قبلی، بارها اعلام کرده بودند که تخصیص های صورت گرفته در بخش آب، تناسبی با ظرفیت های آبی استان های مختلف ندارد و لازم است که تخصیص ها بازنگری شوند.

سالهاست که در بخش کشاورزی، مردم در استان های کم آب اقدام به کشت محصولاتی آب بر می کنند و تخصیص آب نیز به این کشاورزان صورت می گیرد. حتی صنایع آب بری در نقاطی از کشور احداث شده اند که با تخصیص آب به آنها، بر گستره تنش آبی آن منطقه افزوده شده است. در کنار این، تعریف سکونتگاه های جدید به عنوان شهرک های جدید در استان های مختلف، بدون درنظر گرفتن ظرفیت های آبی صورت می گیرد که نیاز است وزارت نیرو به صورت جامع به این گونه مسائل ورود کند.

عدم وجود و پیاده سازی الگوی کشت در کنار عدم وجود و پیاده سازی آمایش سرزمین، موجب شده تمامی تخصیص های صورت گرفته در بخش آب، چه در بخش کشاورزی، چه در بخش صنعت و چه در بخش چشم انداز سکونت مردم، نیازمند بازنگری باشد و این برای نخستین بار است که وزیر نیرو در یک دولت، از وجود اختیار تام برای بازنگری در تخصیص های آب سخن می گوید و اعلام می کند که این اقدام مهم، در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند، اگر تخصیص آب در کشور اصلاح شود، با آب موجود که به طور میانگین حدود 100 میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدشونده در سال است، می توانیم آب مورد نیاز کشور را بدون تنش آبی تأمین کنیم.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از ایرنا وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) چندان مطلوب نبوده است.

گرچه ثبت ۱۴ میلی‌متر بارندگی در ۴۵ روز گذشته حکایت از میزان بارش‌های به نسبت مناسب در کشور از ابتدای سال آبی‌جاری(ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا هفته دوم آبان‌ماه داشته اما این میزان بارش نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

روزهای اخیر معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه بارندگی‌های سه روز اخیر تاثیر محدودی در متوسط بارش کل کشور داشتند، گفت: اثر این بارندگی‌ها در ورودی سدهای کشور که حدود ۵۰ درصد آب شرب را تامین می کنند، یک درصد بیشتر نبوده است.

اکنون و در تازه ترین اظهار نظر مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور از توزیع نامناسب مکانی بارش های اخیر خبر داد.

براساس اعلام روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، «فیروز قاسم زاده» گفت: در حالی که بیش‌ترین بارش در بارش‌های اخیر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اتفاق افتاد، کمترین میزان بارش در استان‌های غرب و جنوب غرب که منشا تولید رواناب‌های سطحی هستند، ثبت شد.

 وی افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عمده مخازن سدهای کشور در استان‌های غربی و جنوب غربی قرار گرفته اند.

 این مقام مسوول بخش آب کشور  با اشاره به بارش مناسب برف در البرز مرکزی ادامه داد: این موضوع در تامین آب شرب پایتخت  اهمیت دارد.

به گفته قاسم زاده در مجموع بارش‌های ۹ استان بیش از متوسط بلند مدت بوده و بیشترین رشد نیز به استان های کرمان، قم و یزد اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور با بیان اینکه درحال حاضر ۳۵ درصد مخازن آب های کشور پر شده است، افزود: ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد ۱۹۸ سد بزرگ کشور شده است.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در کشت های پاییزه اظهار امیدواری کرد ظرف هفته آینده شاهد بارش های خوبی به ویژه در استان‌های غربی کشور خواهیم بود.

امروز موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش بینی بارش در برای شمال، شمال غرب و غرب کشور در هفته منتهی به ۲۸ آبان را داشت.

این موسسه پیش‌بینی متوسط/بیشینه بارش حوضه های آبریز اصلی در هفته منتهی به ۲۸ آبان ماه را نیز اعلام کرد.

بر این اساس، متوسط و بیشینه بارش ‌ها در هفته دوم منتهی به ۲۸ آبان ماه در حوضه آبریز دریای خزر به ترتیب ۱۱.۸ میلیمتر و ۸۴.۵ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط بارش ۱۰.۳ و بیشینه ۵۱.۹ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود و حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۱.۲ و بیشینه ۱۶.۱ میلیمتر بارندگی خواهد بود.

در حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش یک دهم و بیشینه ۲.۹ میلیمتر بارندگی خواهد بود. همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی صفر و بیشینه سه دهم میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان متوسط بارشی چهار و با بیشینه ۴۱.۴ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، ثبت ۱۴ میلی‌متر بارندگی در ۴۵ روز گذشته حکایت از میزان بارش‌های مناسب در کشور از ابتدای سال آبی‌جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا هفته دوم آبان‌ماه در بیشتر استان‌های کشور داشته اما این میزان بارش نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

حوضه های آبریز اصلی ایران شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، قره قوم، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان است.

 

انتهای پیام/

Search