اخبار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایرنا "فیروز قاسم‌زاده" در گفت‌وگو با این رسانه، افزود: طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال ۱۳۸۸ مطرح شده که هدف اولیه آن تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان بود، البته بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شده و اجرایی شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح آبرسانی غدیر طرحی طولانی‌مدت شده بود که درگیر یک سری مسائل و مشکلات هم شده بود. زمان‌بر شدن طرح از یک‌سو و وابستگی آن به سدهای دز و کرخه از سوی دیگر سبب کند شدن این طرح بود.

سخنگوی صنعت آب گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت برای غدیر از سوی "علی‌اکبر محرابیان " وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد.

قاسم‌زاده بیان کرد: در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی کند. این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تامین آب خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب یکی دیگر از ویژگی‌های طرح غدیر را تنوع‌بخشی به منابع تامین آب برشمرد و ادامه داد: با این تنوع سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تامین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

قاسم‌زاده گفت: در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب با کیفیت از سد دز تامین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تامین آب را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجراشدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ ماهه مطرح شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: وزیر نیرو تاکید کردند با افزایش نوبت‌کاری‌ها زمان اجرا کوتاه‌تر شود که درنهایت حدود ۱۰ ماه موافقت شد که اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسم‌زاده ادامه داد: اگر تجهیزات موردنیاز نصب شود، احتمال دارد ۲ هفته دیگر طرح  مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی یکی از ویژگی‌های طرح را استفاده کامل از تجهیزات ساخت داخل برشمرد و خاطرنشان ساخت: هیچ تجهیز خارجی در طرح آبرسانی غدیر مورداستفاده قرار نگرفته است.این طرح حدود ۹۰ درصد آبی که قرار بود تا افق ۱۴۲۵ تامین شود را تامین خواهد کرد.

سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: از ۲۴ مترمکعب بر ثانیه تامین آب طرح ۲۱ مترمکعب بر ثانیه به شرب اختصاص دارد و بقیه به بخش صنعت تخصیص خواهد یافت.

قاسم‌زاده با بیان اینکه با اجرای طرح میان‌مدت غدیر خشکسالی از خوزستان برطرف خواهد شد، افزود: این طرح با تنوعی که در منابع تامین آب دارد کم‌آبی را برطرف خواهد ساخت.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با بهره‌برداری از طرح غدیر ازنظر کمی و کیفی مشکل آب خوزستان برطرف شود. این طرح ازنظر هزینه و زمان به‌شدت کاهش دارد و تجهیزات مورداستفاده هم ساخت داخل است.

 

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایلنا، آیت الهی ، دبیر رسته آب مهندسین مشاور، در نشست بررسی چالش های ناشی از کمبود آب گفت: موضوع مهم آب انگیزه مضاعف برای حضور در این نشست بود‌‍، سالهاست آب کشور با مخاطره مواجه است.

وی در ادامه افزود: تحلیل تدریجی آب کشور را طی ۵۰ سال گذشته به عینه دیدم. از یکطرف عوامل طبیعی در بارش‌ها ،افزایش جمعیت برداشت از منابع آب و عدم تعادل ورودی و خروجی آب برهم خوردن این چرخه و منابع آبی را به مخاطره انداخته است.

آیت الهی با انتقاد از مدیریت دولت در حوزه آب  ادامه داد: مدیریت منابع آب و پایش تغییرات آن جزو وظایف اصلی دولت‌هاست.  بر اساس آمار در سال ۱۳۴۵ در کشور ۳۸ دشت ممنوعه داشتیم  اما اکنون ۶۰۹ دشت ممنوعه داریم که ۱۳۵ دشت در شرایط بحرانی  قرار دارند؛ امروز با ۵ میلیون متر مکعب کسری آب مواجهیم و سالانه  ۵۵ سانتیمتر سفره‌های آب زیرزمینی تحلیل می‌روند.

وی افزود: یکصد میلیارد متر مکعب مصرف آب سالانه کشور است که دو برابر ظرفیت منابع است  که منابع تجدیدپذیر و ناپذیر را در بر می‌گیرد؛ در حال حاضر در حال برداشت از منابع تجدید ناپذیر هستیم.

دبیر رسته جامع مهندسین آب مشاور اظهار داشت: مصرف آب باید بهینه شود. تا ۹۲، ۹۰ درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می‌شد و ۸ درصد هم درصنایع و مصارف خانگی. مصارف شرب و صنعت قابل برنامه ریزی است ولی در بخش کشاورزی برنامه‌ای وجود ندارد

وی تاکید کرد: در دهه شصت بخش کشاورزی کشور را مطالعه و برای توسعه کشاورزی برنامه ریزی کردند. امروز ما را در شرایط بدی قرار دارد، منابع آب پشتوانه حیات و تمدن بشر است  و اکثر استان‌ها درگیر خشکسالی و بی‌آبی هستند.

وی افزود: امروز دانش کافی فنی در کشور موجود است و نیاز به یک برنامه برنامه ریزی صحیصح داریم. ما حتی یک ساعت هم برای به تعویق انداختن مدیریت آبی کشور وقت نداریم. البته عزمی در مدیریت دولت برای حل بحران آب نمی‌بینیم. عزم ملی، اعتبار کافی و مدیریت صحیح راهکار حل این مشکل است.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایلنا، مهرزاد احسانی در نشست بررسی چالش‌های ناشی از کمبود آب که به همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و فدراسیون صنعت آب برگزار شد، با بیان اینکه امروز روضه خواندن برای آب دیر شده است، درباره لزوم مدیریت بهم پیوسته آب اظهار داشت: یکی از دلایل لزوم این رویکرد ذینفع بودن چندین استان، ارتباطات تاسیسات، رقابت بالادست و پایین دست و بروز برخی تنش های سیاسی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت حل مسایل آب در استان وجود ندارد، تاکید کرد: باید تغییر ساختار و سازمان اتفاق بیفتد تا برنامه ها هدایت شود.

رییس حوضه های آبریر زهره، جراحی و جنوبی وزارت نیرو با بیان اینکه در حوضه‌های آبریز بر سر هر آنچه مشترک است، حتی چشمه و قنات مناقشه است، در برخی مناطق فضای فکری وجود دارد که بر سر مالکیت بر آب خود را محق می‌دانند که هر اندازه بخواهند از آب بهره کند شوند، تبعیض هم به این مباحث دامن می‌زند، فشار سیاسی و تهییج افکار عمومی هم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی موضوع کمبود آب به صورت منطقه‌ای سکوی ارتقا جایگاه فردی است که تریبون در اختیار داشته و صدای بلندتری دارد و اینها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

احسانی با بیان اینکه تمام ارکان حاکمیت در کشور با مباحث آب درگیرند و تاثیرات مثبت، خنثی و گاه منفی دارند، گفت: نقش افرادی که تریبون در اختیار دارند بسیار تاثیرگذار است که معمولا مغفول می‌مانند و وقتی صحبت از بحران آب است تلاش می‌شود بخش خاصی را مورد هدف قرار دهند تا مقصر پیدا شود و اجزایی نیز که کارکرد مستقل خود را دارند پنهان می‌مانند.

وی در ادامه گفت: تاکنون در زمینه اینکه بحران آب چه تاثیری در اقتصاد کشور ایجاد کرده محاسبه نشده است. تاثیر بر گردشگری مغفول مانده، تاثیر بر روان جامعه بررسی نشده، به لحاظ جنبه‌های حقوقی هم مباحث حل نشده است.

رییس حوضه‌های آبریز زهره، جراحی، جنوبی وزارت نیرو یادآور شد: در کشور ما هر کس تریبون دارد و صاحب منصب است شبکه‌ای شکل می‌دهد و منافعی دنبال می‌کند که نگران کننده است که بحران آب را تشدید کرده و گره‌ها را سفت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت بهم پیوسته آب یک فرایند است، گفت: بدون تعامل اهداف تعریف شده تحقق نمی‌یابد، در سال ۹۹ ساختاری برای مدیریت بهم پیوسته آب ایجاد و تغییرات اساسی بوجود آمد که کشور به ۹ حوضه آبریز تبدیل شد، بنابراین تغییرات سازمانی در وزارت نیرو شروع شده و باید این تغییرات در دیگر دستگاه‌ها هم انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بودجه ریزی در کشور استانی است که باید این رویه تغییر کرده و حوضه‌ای شود و در این راستا نیاز است همه دستگاه‌های کشور این عزم را داشته باشند، ما سعی کردیم با برنامه و بودجه به تعامل برسیم ولی مقاومت می‌شود در حالی که اگر بنا بر این باشد که تغییر اتفاق بیفتد باید اعتبارات بودجه متمرکز بر مدیریت پایدار حوضه آبریز باشد نه استانی.

احسانی خاطرنشان کرد: برای مدیریت منابع آب نیاز به عزم ملی و حمایت حداکثری در عالی‌ترین سطوح از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه است چراکه برخی نگرانی‌ها از ناهمسویی و تضاد را شاهدیم و دانش و تجربیات مدیریت بهم پیوسته خوب توسعه پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایلنا، رضا حاج کریم در نشست بررسی چالش های ناشی از کمبود آب با بیان اینکه صنعت آب صنعتی است که 100 میلیارد دلار در آمریکا و 600 میلیارد دلار در دنیا گردش مالی دارد اظهارداشت: ما در حال حاضر تمام شئون بحران آب را در کشور داریم صنعت آب زیر مجموعه صنعت احداث است و ما در کشور 20 هزار پروژه ملی و 7500 پروژه استانی داریم که 65 درصد آنها تاخیر زمانی 10 ساله دارند حتی پروژه هایی داریم که 30 سال است در حال انجام هستند. به طوری که نسل اول مدیران آن هم بازنشسته شده اما پروژه به اتمام نرسیده مثل تصفیه خانه جنوب تهران که اکنون ورودی بیش از خروجی است یعنی مشکل بهره برداری دارد و هنوز مدولها ساخته نشده است.

وی افزود: مطالعات سال 97 نشان داده  که برای 80 هزار پروژه کشور حدود 700 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم طبق شاخص 1400 تا پارسال 4 هزار هزار میلیارد ریال نیاز بود که این پروژه ها تکمیل شود که این رقم اکنون 3 تا 4 برابر شده است و اگر پروژه جدیدی شروع نکنیم 15 سال طول می کشد تا این پروژه‌ها تکمیل شود.

عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب با بیان اینکه پروژه و طرح در ایران ابزاری برای خرید مشروعیت است افزود: نماینده مجلس، وزیر و هر ساختار حاکمیتی اصرار به شروع پروژه دارد ولو اینکه اعتبار نداشته باشد نتیجه این می‌شود که در لایحه بودجه پروژه‌هایی داریم که یک میلیون تومان است و استارت خوردند تا روبان بریده شود و عکس بگیرند.

وی گفت: کل سرمایه گذاری از ابتدای ساخت و ساز در صنعت آب کشور یک میلیون و 679 هزار میلیارد ریال تا سال 92 بوده است در همان سال رقم سرمایه گذاری در حوزه آب و فاضلاب برای افق 1420 ترسیم شد و نتیجه این شد که به قیمت سال 92 دو میلیون و 708 هزار میلیارد دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم یعنی امروز باید این رقم 2 میلیون و 708 هزار میلیارد ریال را ضربدر 7/7 کنیم تا قیمت های سال 1400 به دست بیاید به عبارت دیگر نیاز داریم که 20 میلیون و 900 هزار میلیارد ریال دیگر در صنعت آب سرمایه گذاری کنیم تا به اهداف 1420 برسیم.

وی تاکید کرد: با این دور نما تا 100 سال دیگر هم به عدد 20 میلیون و 900 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نمی رسیم بحث بر سر این نیست که دولت پول ندارد و یا اولویت سرمایه گذاری جای دیگر است بحث این است که نظام حکمرانی آب برای پروژه ها و اجرای پروژه های سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی نیاز به اعتبار دارد وقتی دولت پول ندارد باید از بخش خصوصی کمک بگیرد اما موضوع این است که مثل هر سرمایه گذاری موانع عمومی داریم فضای نامناسب کسب و کار و درجه بالای ریسک، تحریم و کمبود ظرفیت و نبود نهاد مالی وجود دارد همچنین بهره وری پایین نیروی انسانی، بروکراسی، عدم ثبات سیاسی و جذابیت بازار موازی ازدیگر موانع است .

حاج کریم بیان داشت: فرض کنیم بر سر دوراهی سرمایه گذاری در برای ساخت آزاد راه و آب قرار داریم قطعا آزادراه ارجح تر است و از هزار نفر تنها 20 نفر حاضر به سرمایه گذاری در آب هستند.

وی ادامه داد: طبق شاخص بانک جهانی در منطقه ما امارات از نظر شاخص سهولت سرمایه گذاری و کسب و کار در رتبه 16 قرار دارد اما ایران بعد از ترکیه، آذربایجان و حتی پاکستان و تاجیکستان قرار گرفته است با این شرایط سوال این است که چگونه می‌توانیم به رقم 20 میلیون و 900 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برسیم.

این تحلیل‌گر حوزه آب تصریح کرد: مساله آب این است که یک موضوع چند وجهی است و سرمایه گذاری در آن هم بسیار سخت بوده و با دخالت های سیاسی و اجتماعی نیز همراه است ضمن اینکه در حوزه آب نهاد تنظیم گر و ریگلاتور مستقل ندارد و سرمایه گذار حوزه آب در یک دوگانگی وزارت کشاورزی و صنعت مانده است. مکانیسیمی در کشور نداریم که بتواند به عنوان مرجع بی طرف غیر دولتی با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی در مورد این حوزه قیمت گذاری کنند. زیر ساخت های لازم برای نظام عرضه و تقاضا وجود ندارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر آب در دنیا و در بازار بین الملل مثل وال استریت معامله می شود یعنی همانند طلا و نقره و فلزات گرانبها آب هم شاخص دارد  چون آب تبدیل به یک کالای اقتصادی شده که عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می کند و این در حالی استکه کشور ما با فرسنگ ها با این مساله فاصله دارند.

وی افزود: مساله دیگر ساختار حاکمیت در کشور ما به گونه ای نیست که سرمایه گذار را به عنوان سرمایه گذار ببیند ما به این بلوغ نرسیدیم که سرمایه گذار توسعه‌گر است. موضوع بعدی موانع در سرمایه گذاری در بخش آب عدم قطعیت هاست در نظام حکمرانی و مدیریت آب در ایران جایی برای بخش خصوصی و سرمایه گذار دیده نشده است .

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بحران آب را مدیریت کنیم باید نوع نگاه را تغییر دهیم در ابتدای دولت روحانی یک درصد اعتبارات مالیات ارزش افزوده را برای توسعه پروژه‌های درمانی در نظر گرفته‌اند که در بزنگاه کرونا به داد مردم رسید آب هم کمتر از آن اهمیت ندارد تا وقتی نوع نگاه به صنعت آب و سرمایه گذاری در این حوزه تغییر نکند شرایط تغییر نمی‌کند.

وی گفت: وقتی دولت به مجلس لایحه می‌فرستد همه 700 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه مشارکتی ظرف یک ماه تعیین و تکلیف شود و ظرف دو ماه واگذار شود بدون وجود قانون بالادستی چگونه می‌توان انتظار داشت خروجی سیستم غیر از آنچه باشد که اکنون داریم.

حاج کریم گفت: ما به لحاظ فنی و مهندسی صنعت آب در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه بی‌رغیب هستیم اما اکنون شاهدیم که بزرگان صنعت آب اولین تصمیمشان خروج از این صنعت و جایگزین کردن با دیگر صنایع است.

 

انتهای پیام/

Search