اخبار

۳۰۰ شهر در تنش آبی به سر می‌برند/ تنها ۳ میلیون متر مکعب از هیرمند دریافت کردیم/ انتقال آب خزر به طور کامل منتفی نیست

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شرکت های صنعت آب وفاضلاب  به نقل از ایلنا، فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مسئله آب محوری تربن مسئله در تمام کشورها است، اطهار داشت: موضوع بحران آب فقط مختص خاورمیانه نیست در داخل کشورها هم اختلافاتی بر سر آب در اقوام در حال رخ دادن است.

وی افزود؛ در حال حاضر وزارت نیرو شرایط حساس‌ و شکننده‌ای را سپری می‌کند علیرغم اینکه دو سال اخیر تبعات خشکسالی بیشتر مشهود شده اما حدود ۱۴ سال است که کشور در خشکسالی بشر می‌برد و همچنان با تغییر اقلیم و محدودیت منابع آب مواجهیم.

سخنگوی صنعت آب در ادامه در پاسخ به سوال ایلنا، درباره تعداد شهرهای دارای تنش اطهار داشت: ۳۰۰ شهر در تنش آبی هستند و برای عبور از این شرایط دو جبهه کاری تعریف شده که یک بخش برای شهرهای دارای تنش برنامه مدون نوشته شده و اکنون نگرانی ما بیشتر در حوزه کلانشهرها و مراکز استانی است.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچگونه برنامه جیره بندی را نخواهیم داشت، به برنامه کاهش تنش در بخش آب روستایی اشاره و تصریح کرد: برای این موضوع تیم جهاد آبرسانی تشکیل شده و هدف این بوده که روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد ۱۵ هزار روستا را شامل می‌شود به شبکه آب پایدار مجهز شوند که طی مدت تشکیل این تیم ۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره منتفی شدن انتقال آب از خزر از سوی سازمان محیط زیست و برنامه وزارت نیرو در این خصوص گفت: تلفی ما از برنامه انتقال آب از خزر این است که بر اساس جمع بندی و در نظر گرفتن تمام جوانب پیش برویم. اکنون در حال بررسی و پیگیری موضوع هستیم و نشست‌های مستمر برگذار می شود تا به نتیجه برسیم.

قاسم زاده تاکید کرد: فعلا انتقال آب از خزر به طور کامل منتفی نیست.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت مذاکرات با افغانستان در خصوص حقابه هیرمند نیز گفت؛ با توجه به تغییر دولت در افغانستان نشست‌هایی برگزار شد، سال گذشته یک نشست جدی در زرنج برگزار شد، هفته گذشته نیز معاونین آب دو کشور  چند روز مذاکرات فشرده در ایران داشتند. طرف افغان برخی ابهامات را مطرح کرد که نهایتا بنا بر این شد که مطابق گذشته همکاری‌ها ادامه یابد. همچنین دستور کار جلسات آتی ارائه شد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اکنون ۸ ماه از سال آبی سپری شده اما همکاری خوبی را شاهد نبودیم، ادعای افغانستان این بوده که ۳۰ میلیون متر مکعب رهاسازی کرده اند و با توجه به طی ۷۰ کیلومتر مسیر آب کمتری وارد ایران شده است.

وی یادآور شد: از حقابه هیرمند ما تنها ۳ میلیون متر مکعب را دریافت کردیم.

قاسم زاده بیان داشت: در هر حال هر درو در شرایط خشکسالی بشر می برند و باید توافق لازم برای میزان رهاسازی در سال آبی جاری اتخاذ شود.  

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای نصب کنترهای هوشمند در صنعت آب، گفت: به دلیل اینکه نصب این تجهیزات بر عهده مصرف کننده است، استقبال چندانی تاکنون برای این موضوع صورت نگرفت، درنهایت وزارت نیرو به این جمع‌بندی رسید که تسهیلاتی را برای نصب کنتورهای هوشمند در نظر بگیرد.

وی درباره سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وزارت نیرو برای مشترکان گفت: سه بسته مشترک خوش مصرف، پر مصرف و بدمصرف وجود دارد که در بخش آب شرب یارانه‌ای که به مشترکان اختصاص می‌یابد نوعی تشویق حساب می‌شود، چرا که بر اساس یارانه آب مشترکان تنها 20 درصد از قیمت تمام شده آب را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های تنبیهی نیز در این راستا دیده شده به گونه‌ای که تعرفه آب به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و در نهایت به قیمت تمام شده می‌رسد. الگوی مصرف برای هر فرد در ماه به طور متوسط 15 متر مکعب تعریف شده که اگر مصرف به 30متر مکعب برسد، مشترک جزو مشترکان پر مصرف و بالای این میزان مشترک جزو بدمصرف ها به حساب می‌آید. در حال حاضر قیمت آب تمام شده در هر متر مکعب 2500 تومان است.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو برای برداشت آب‌های ژرف، گفت: یکی از تکالیف قانونی وزارت نیرو این است که روش‌های متفاوت استحصال آب را شناسایی کند و در شرایط بحرانی بتواند این ظرفیت‌ها را مورد استفاده قرار دهد. در این راستا وزارت نیرو روی بحث ‌آب‌های ژرف فازهای مطالعاتی را انجام می‌دهد. در این راستا لکه گذاری‌هایی در سطح کشور صورت گرفته و تحقیقات لازم انجام شده است. در سیستان و بلوچستان و زاهدان این طرح برای اثبات درستی تحقیقات اجرا شده و قرار است 10چاه را در سیستان ایجاد کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: دشت کالیفرنیا که 25 درصد مواد غذایی امریکا را تامین می کند بیشترین فرونشست را در جهان دارد و ایران در رتبه بعدی قرار دارد در اکثر استان هایی که تامین آب شرب و کشاورزی به آب زیرزمینی وابسته است پدیده فرونشست خود را نشان می دهد.

سخنگوی صنعت آب گفت: نرخ مجاز فرونشست در دنیا نیم الی یک سانتیمتر اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود 8 سانتیمتر است اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای 20 سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.

وی درباره برخورد وزارت نیرو با مشترکان بدمصرف گفت: 6 درصد مشترکان جزو این طرح هستند و قرار شده که طرح قطع آب را در چند فاز برای این دسته از مشترکان اجرایی کنیم و در شرایطی که مدیریت مصرف صورت نگیرد، آب این مشترکان بطور کامل قطع خواهد شد. در بخش اداری نیز مقررات سخت گیرانه‌ ای را در دستور کار داریم، گفت: تاکنون 70درصد به اهداف ترسیم شده دست یافته‌ اند.

قاسم زاده درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب، گفت: در خلیج فارس و دریای عمان فاز مطالعاتی آغاز شد، چند نقطه را لکه گذاری کردیم، در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این مطالعات در حال انجام است و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد.

وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به کرمان، اصفهان، هرمزگان و یزد در فاز اول به گل گوهر اجرا شده و اکنون آماده بهره برداری است. در سیستان و بلوچستان نیز یک طرح مطالعه شده که در بخش‌های خط انتقال در چابهار و خراسان جنوبی در حال انجام بوده و قرار است که برای صنایع و شرب آب را منتقل کند و در مسیر تمام اینها را به آب شرب برساند.

 

انتهای پیام/

Search