اخبار

بابت شیرین‌سازی یک متر مکعب آب دریا ۱۵ هزار تومان هزینه می‌شود/ پروژه‌های انتقال آب از دریا به کجا رسید؟

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش خبرنگار انجمن صنفی شزکت های صنعت آب وفاضلاب به نقل از ایلنا محمد حاجی‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با این رسانه ، درباره پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس اظهار داشت: سیاست دولت برای انتقال آب از دریا صرفا برای تامین صنایع است که باید توسط خود صنعت و بخش خصوصی اجرا شود.

وی افزود: برای انتقال آب از دریا کریدورهای مختلفی طراحی شده که این پروژه‌ها اجرایی شود و سرمایه‌گذاری آن نیز با صنایع است، در هر حال پروژه‌های گرانی هستند و دولت قطعا نمی‌تواند سرمایه گذاری کند. 

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: اولین کریدور انتقال آب از دریا برای گل‌گهر بوده که به بهره‌برداری رسیده و سه کریدور دیگر نیز مجوز گرفته‌اند.

وی درباره دلیل توسعه کمتر آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران نسبت به دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: مهمترین عامل مربوط به قیمت تمام‌ شده است، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کلا بی‌آب هستند، بنابراین زودتر به این موضوع ورود کردند، ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی سرشاری دارند. بنابراین در محاسبات قیمت سوخت را محاسبه نمی‌کنند.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: در ایران قیمت تمام‌شده برای شیرین‌سازی آب دریا بالا است، یعنی نیم دلار (15 هزار تومان) بابت شیرین‌سازی هر متر مکعب هزینه می‌شود اما قیمت فروش آب به طور متوسط زیر 2 هزار تومان است، بنابراین قیمت تمام‌شده عدد بالایی است و گران تمام می‌شود.

و یادآور شد: فقط صنعت می‌تواند به پروژه‌های انتقال آب ورود کند، اما وزارت نیرو نیز برای حاشیه تا شعاع 100 کیلومتر چاره‌ای ندارد جز اینکه برای تامین آب شرب شهرها ورود کند.

 

انتهای پیام/

 

Search